سفارش تبلیغ
صبا ویژن

$ چــ ـــــ ــــــالـشـــــ ـــــ $

تحریمها بیفایده است؛ اوباما از سبزها حمایت کند

کامل/ در نشست کنگره آمریکا مطرح شد:
تحریم‌ها بی‌فایده است؛ اوباما از سبزها حمایت کند

خبرگزاری فارس: مؤسسه «شورای دموکراسی» طی نشست‌هایی با عنوان "ایران: یک‌سال بعد از انتخابات " در کنگره آمریکا استراتژی‌های جنگ نرم و راهکارهای نفوذ در ایران را بررسی کردند.


به گزارش خبرگزاری فارس، تحلیل‌گران شرکت‌کننده در سلسله نشست‌های «ایران ؛یک‌سال بعد از انتخابات» با بیان اینکه جنبش به‌اصطلاح سبز در ایران چیزی برای از دست دادن ندارد به دولت اوباما پیشنهاد کردند که به جای اعمال تحریم‌های بی‌فایده علیه جمهوری اسلامی ایران که باعث خواهد شد ایران متحدان استراتژیک اقتصادی نظیر ترکیه و برزیل بیابد، از فعالیتهای این طیف از معترضین داخلی ایران حمایت شود.
همچنین در این نشست با اشاره به اینکه استفاده فراوان ایرانیان از اینترنت فرصت خوب برقراری ارتباط دولت آمریکا با مردم ایران است به دولت آمریکا پیشنهاد کردند که ابزار برقراری ارتباط با مردم ایران را تقویت کند.
در ادامه این نشست شعار «اوباما؛ یا با اونا یا باما» را که توسط عده‌ای از آشوبگران حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سر داده ‌شد فرصت و بهانه خوبی برای حمایت ایالات متحده از جنبش به‌اصطلاح سبز در ایران دانستند.
به گزارش فارس مؤسسه آمریکایی "شورای دموکراسی " با برگزاری نشستی در کنگره آمریکا روابط بین ایران و آمریکا را در فضای بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته مورد بررسی قرار داد که مؤسسه "پروژه دموکراسی خاورمیانه " خلاصه‌ای از مباحث مطروحه در این نشست‌ها را در وب‌سایت خود (pomed.org) منتشر کرده است.
این سلسله نشست‌ها با عنوان "ایران: یک‌سال بعد از انتخابات " در چند بخش مختلف برگزار شده و طی آن چندین هیئت،‌ طیف گوناگونی از مسائل را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
«حقوق بشر و جامعه مدنی، فعالیت و تأثیرگذاری ایران در عرصه بین‌المللی، دسترسی به اطلاعات رسانه‌های مستقل و جنبش سبز و همچنین پیامدهای آن در رویکرد آمریکا» محورهای اصلی و عناوین مطرح شده در این نشستها را تشکیل می‌دادند.
در این گزارش پیشنهادهایی در مورد نحوه و چگونگی حمایت آمریکا از جریان فتنه مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته است.

در این نشست که از جانب "شورای دموکراسی " آمریکا در مقر کنگره آمریکا برگزار شد، متخصصین و تحلیلگران مؤسسات مطالعاتی آمریکا از جمله "اندرو آلبرتسون " (Andrew Albertson)، مدیر اجرایی "پروژه دموکراسی در خاورمیانه "، جیمز پرنس عضو شورای دموکراسی، مایکل روبین عضو موسسه امریکن اینترپرایز، مایکل میلری مدیر تکنولوژی فضای سایبر در فضای دموکراسی و مایکل سینگ عضو موسسه واشنگتن آخرین پیشنهادها و برآوردهای خود در مورد وقایع پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را بیان کردند.

در این نشست "اندرو آلبرتسون " (Andrew Albertson)، مدیر اجرایی "پروژه دموکراسی در خاورمیانه " (POMED) گفت: "به علت استفاده بالای ایرانی‌ها از اینترنت، مصرف رسانه‌های بین‌المللی و وجود طبقه متوسط قوی، فرصت بسیار خوبی پدید آمده تا با مردم این کشور ارتباط برقرار کنیم. "
آلبرتسون در ادامه سخنان خود از تحریم‌های چندجانبه دولت اوباما حمایت کرد و در عین حال از آنها خواست تا درهای مذاکره را باز نگه دارند.
وی هم‌چنین از همکاری آمریکا با متحدین عرب خود تمجید کرد.

مدیر اجرایی پروژه دموکراسی در خاورمیانه پنج راهکار مهم را پیشنهاد کرد که در سیاست‌های آمریکا در قبال ایران به‌کار گرفته شود:

1. ما به زمان زیادتری نیاز داریم تا دیپلماسی عمومی خود را گسترش و مردم دو کشور را به یکدیگر پیوند دهیم و بدین ترتیب نشان دهیم که از مردم ایران حمایت می‌کنیم.

2. آمریکا باید ابزار برقراری ارتباط با ایران را تقویت و در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

3. باید سرمایه‌گذاری هنگفتی در طیف وسیعی از تکنولوژی‌های ضدسانسور انجام گیرد تا مردم ایران از فیلترهای دولتی عبور کنند.

4. باید نوع جدید از ویزا تعبیه گردد تا دانشجویان، دانشمندان و نخبگان فرهنگی به آمریکا آمده تا تعهد آمریکا به مردم ایران و خواسته‌های آنها را به کشورشان منتقل کنند.

5. همکاری و کمک در حقوق بشر و دموکراسی

"مایکل سینگ " (Michael Singh)، محقق "موسسه ‌واشنگتن " از دیگر سخنرانان این نشست بود.
وی گفت: مسأله هسته‌ای ایران از مسأله حقوق بشر در این کشور جدا نیست یعنی حمایت از مردم ایران در تلاش‌های آن‌ها برای دستیابی به حقوق بشر امتیاز استراتژیک چشمگیری برای آمریکا در پی خواهد داشت.
وی افزود: مسأله هسته‌ای باید درها را برای تعامل بیشتر با ایران بر سر سابقه این کشور در حقوق بشر بگشاید.

"جنیو عبدو "، محقق و تحلیلگر مسائل ایران در "بنیاد قرن " نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود.
وی مدعی شد: هم ‌اکنون بزرگترین چالش پیش روی سیاست‌های آمریکا در قبال ایران نه نظامی‌تر شدن دولت ایران بلکه فاصله‌گیری فزآینده رهبران سیاسی کلیدی از یکدیگر است.
عبدو در این نشست به کنگره آمریکا پیشنهاد داد که جمهوری اسلامی ایران به دو دلیل مشروعیت خود را در داخل مرزها از دست می‌دهد: اول فاصله انداختن بین حکومت و روحانیون ارشد و دوم نقض شدید حقوق بشر که قبل و بالاخص بعد از انتخابات سال گذشته رخ داد.
این تحلیل‌گر مسائل ایران در این نشست بارها اعلام کرد که تحریم‌ها کارساز نیستند و بلکه باعث شده‌اند ایران در جهان متحدین اقتصادی، اگرنه ایدئولوژیکی جدید به مانند برزیل یا ترکیه بیابد.
عبدو پیشنهاد کرد که به جای اعمال تحریم‌ها از جامعه مدنی ایران حمایت شود، علی‌رغم اینکه رهیافت فوق باعث می‌شود حکومت خارجی‌ها را متهم به دخالت در امور داخلی ایران نماید، با این حال جنبش سبز چیزی برای از دست دادن نخواهد داشت زیرا در هر حالت دولت ایران بحران داخلی را به دخالت دولت‌های خارجی نسبت خواهد داد.
همچنین در ادامه این نشست سینگ در پاسخ به سؤال یکی از شرکت‌کنندگان گفت، سوء تعبیر‌هایی که گاهی در مورد وضعیت ایران می‌شود به دلیل قطع ارتباط دیپلماتیک با این کشور در 30 سال گذشته است.
عبدو در تکمیل سخنان سینگ بدین موضوع اشاره کرد که "رسانه‌های غربی دوست دارند ایران را از دریچه غرب بنگرند ".
به گفته وی این مسأله می‌تواند بسیار خطرناک باشد زیرا آمریکا نمی‌خواهد مردم ایران چنین تصور کنند که غرب سعی دارد ارزش‌های خود را بر آنها تحمیل نماید.

گزارش فارس می‌افزاید: در یکی از این هیأت‌ها به سرپرستی جیمز پرنس (James Prince) از اعضای "شورای دموکراسی " فعالیت و تأثیرگذاری بین‌المللی ایران بررسی شد که نه تنها نفوذ و تأثیر ایران در کشورهای همسایه بلکه روابط این کشور با کشورهای قاره آمریکا نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

"مالک عبده " مدیر واحد سیاست‌گذاری در "جنبش دموکراسی و عدالت " سخنان خود را چنین آغاز کرد: "ایران قدرتی در حال ظهور است. "
وی در ادامه افزود که البته ایران با فرستادن پول به افراد و یا تهاجم نظامی برای خود متحد درست نمی‌کند بلکه این کشور از طریق تبلیغات رسانه‌ای مؤثر حمایت افکار عمومی کشورهای عرب منطقه را جلب می‌کند.

مدیر واحد سیاست‌گذاری در جنبش دموکراسی و عدالت در ادامه سخنان خود مدعی شد از آنجایی که بیش از 20 شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای عرب‌زبان توسط ایران کنترل می‌شوند، این کشور توانسته در جنگ رسانه‌ای علیه دشمنانش بسیار موفق عمل کند.

در این نشست "راجر اف. نوریگا " (Roger F. Noreaga)، دیپلمات سابق آمریکا در سخنان خود از کنگره خواست تا توجه بیشتری به فعالیت‌های ایران در نیمکره غربی کند.
وی در ادامه گفت: "دولت اوباما راه‌حل مناسبی برای برخود با نفوذ ایران در قاره آمریکا ندارد. "
نوریگا در ادامه مدعی شد: تعهد ایران و روسیه به برنامه‌های هسته‌ای ونزوئلا نگران‌کننده است زیرا هر سه کشور موضعی خصمانه در برابر منافع آمریکا اتخاذ کرده‌اند، همکاری‌های مشترک ایران و ونزوئلا در حوزه مالی یکی دیگر از راه‌های این کشور برای برون‌ رفت از تحریم‌های بین‌المللی بوده است.

گزارش فارس می‌افزاید: در یک هیأت دیگر که مسائلی چون دسترسی به اطلاعات رسانه‌های مستقل و جنبش سبز مورد بحث و بررسی بودند، "مریم معمارصادقی "، عضو مؤسسه الکترونیکی جامعه مدنی ایرانیان (توانا)، اعلام کرد که همزمان با شکست اصلاحات مورد نظر خاتمی، نفوذ اینترنت نیز در زندگی ایرانی‌ها بیشتر و بیشتر می‌شد.
وی مدعی شد: "در فضای اعتراضات بعد از انتخابات تکنولوژی نقش عمده‌ای ایفا نمود، اگر فیلم کشته شدن ندا آقاسلطان در سطح اینترنت پخش نمی‌شد شاید مردم بسیاری از مسائل داخل ایران را نمی‏فهمیدند.
معمار صادقی در ادامه سخنان خود گفت: "این شعار معترضین که "باراک حسین اوباما یا با آنها یا با ما " فرصت خوبی برای دولت پدید آورده بود تا از جنبش سبز حمایت کند. "

همچنین "مایکل روبین " (Michael Rubin )، عضو مؤسسه "امریکن‌انترپرایز " (American Enterprise) نیز در این نشست به تبیین استفاده از قدرت نرم آمریکا در برابر قدرت نرم ایران پرداخت.
بنا به گفته روبین، "ایران خود را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای " می‌شناسد و از تمام امکانات قدرت نرم خود بهره می‌برد تا کشورهای همسایه و یا کشورهایی را که دارای ایدئولوژی یکسانی با ایران هستند دور هم جمع نماید. " وقتی که نوبت به قدرت نرم می‌رسد، "ما یعنی آمریکا باید رقابت کنیم. "