سفارش تبلیغ
صبا ویژن

$ چــ ـــــ ــــــالـشـــــ ـــــ $

آیا جای دیگری برای کوهنوردی سه آمریکایی نبود؟

حاشیه‌های نشست هفتگی مهمان‌پرست با خبرنگاران/
آیا جای دیگری برای کوهنوردی سه آمریکایی نبود؟

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به سؤال خبرنگاری که از واژه «کوهنورد» در قبال سه تبعه آمریکایی بازداشت شده در ایران استفاده کرد پرسید: آیا جای دیگری برای کوهنوردی این سه نفر نبود؟

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) رامین مهمان‌پرست با خبرنگاران داخلی و خارجی حاشیه‌های جالبی داشت که از آن جمله استفاده از واژه «کوهنورد» در قبال سه تبعه آمریکایی بازداشت شده در ایران آن هم توسط یکی از رسانه‌های داخلی بود.
براساس این گزارش، سؤال یکی از خبرنگاران درباره سه تبعه آمریکایی بازداشت شده در ایران و استفاده از کلمه «جاسوس» و «کوهنورد» در مورد این سه نفر با واکنش مهمان‌پرست مواجه شد و وی در این باره گفت: مقامات آمریکایی با یک ترفند رسانه‌ای تلاش زیادی می‌کنند که اینها را کوهنورد معرفی و اینقدر به این موضوع دامن می‌زنند که خیلی وقت‌ها بی اختیار ممکن است برخی از رسانه‌ها اینها را کوهنورد بنامند.
وی با بیان اینکه این همه جا در دنیا برای کوهنوردی وجود دارد، اظهار داشت: هیچ کس تا به حال این سؤال را مطرح نکرده اینکه چند نفر از آمریکا بیایند و در مرز ایران و عراق کوهنوردی کنند. این نکته قابل تأملی است.
مهمان‌پرست ادامه داد: سه نفر آمریکایی که معلوم نیست با چه هدفی در مرزهای ایران و عراق و در منطقه حساس در حال تردد بودند، دستگیر شدند و باید به جرم آنها رسیدگی شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هر زمان بازجویی‌ها و تحقیقات به اتمام برسد دستگاه قضایی ما حکم مناسب را صادر خواهد کرد.
خبرنگاری هم پرسید آیا مقامات قضایی ادعای این جاسوس‌ها را به عنوان کوهنورد پذیرفته‌اند؟ که وی در این باره گفت: زمانی که افرادی متهم می‌شوند تا زمانی که به وضعیت آنها رسیدگی نشده باشد و جرمی ثابت نشده باشد، نمی‌توان کلمه دیگری را برای آنها اطلاق کرد، ولی ادعای کوهنوردی نیز به هیچ وجه قابل قبول نیست.

* مهمان‌پرست همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره قطع روابط ایران و گامبیا و انتشار این گونه اخبار از سوی برخی رسانه‌ها، گفت که ایران سفارتی در گامبیا نداشته که بخواهد تعطیل شود.

* عزیمت نماینده ویژه وزیر خارجه آلمان به ایران در رابطه با پیگیری سرنوشت دو تبعه آلمانی بازداشت شده در ایران و نتایج حاصله سؤال یکی دیگر از خبرنگاران از مهمان‌پرست بود که وی در پاسخ گفت: متأسفانه اشتباه نقل کردید. سفر مدیرکل منطقه‌ای وزارت خارجه آلمان به ایران از یکی دو ماه قبل طراحی شده بود و این سفر در راستای همکاری‌های دو جانبه با ایران انجام می‌گیرد. اصلاً بحث نمایندگی ویژه برای پیگیری این دو تبعه آلمانی هدف سفر نبود.

* خبرنگاری درباره اظهارات رابرت گیتس مبنی بر محتاط بودن کشورهای آمریکای لاتین در رابطه با ایران، سؤال کرد که مهمان‌پرست در این خصوص گفت: توصیه کرده‌اند؛ حتماً نیت خیر داشته‌اند.