سفارش تبلیغ
صبا ویژن

$ چــ ـــــ ــــــالـشـــــ ـــــ $

کارشناس روس در تاخیر در راه اندازی نیرو گاه بوشهر دلایل سیاسی دا

رئیس مرکز مطالعات ایران در روسیه تاخیر در راه اندازی نیروگاه بوشهر را دارای علل سیاسی دانست و تاکید کرد که طولانی شدن ساخت این نیروگاه به وجهه روسیه در جامعه بین المللی خدشه وارد می کند.
«رجب صفراف» در گفت وگو با رادیو «اکو مسکو» هرچند وجود مشکلات فنی در ساخت نیروگاه بوشهر را امری امکان پذیر دانست ولی در عین حال تاکید کرد که این مسایل نمی تواند تا بی نهایت وجود داشته باشد و تاخیر در راه اندازی نیروگاه بوشهر علل سیاسی دارد. این کارشناس روس افزود: در دو ماهه اخیر سیاست روسیه نسبت به ایران دستخوش دگرگونی شده و برخی از محافل و منابع مشخص و معین در روسیه درصدد ادامه این وضعیت در قبال ایران هستند.
«صفراف» برخی موضعگیری های مدودف رئیس جمهوری روسیه درباره احتمال پیوستن مسکو به تحریم های آمریکا علیه ایران و نیز سخنان سرگئی اشماتکو وزیر انرژی این کشور در خصوص تاخیر در راه اندازی نیروگاه بوشهر را در راستای حمایت از سیاست های ضدایرانی آمریکا دانست. وی گفت: با وجودی که آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی از ماهیت نظامی بودن برنامه هسته ای ایران و تخطی این کشور از نقض مقررات آژانس ارائه نکرده است اما آمریکا به دنبال سیاسی کردن برنامه هسته ای ایران است.
به گزارش ایرنا، رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه در ادامه این گفت وگو، اقدام ایران برای نپذیرفتن پیشنهاد آژانس مبنی بر ارسال اورانیوم این کشور به خارج را بی اعتمادی تهران به غرب و اخیرا به روسیه دانست.
وی افزود: جامعه بین الملل نباید به فشار و استفاده از زبان زور و تهدید علیه ایران متوسل شود چرا که اتخاذ چنین شیوه هایی بر ضد ایران بی تاثیر است و تنها جلب مشارکت بین المللی، ارائه مشوق ها به این کشور و نیز پذیرش حق تهران برای استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز می تواند مسایل و ابهامات در برنامه هسته ای ایران را برطرف سازد.
ایران شناس روس، ایران را کشوری قدرتمند و دارای جایگاه ویژه در منطقه خاورمیانه دانست و افزود: روسیه باید همکاری با ایران به عنوان کشوری مهم و تاثیرگذار در بخش های اقتصادی و انرژی را توسعه دهد و با دوری جستن از سیاست ها و مشی توسعه طلبانه آمریکا، اعتبار سیاسی و حیثیت بین المللی خود را از دست ندهد.
از سوی دیگر، به دنبال اظهارنظر وزیر انرژی روسیه مبنی بر عدم راه اندازی نیروگاه بوشهر تا پایان سال 2009 روزنامه الشرق الاوسط با اشاره به سابقه روسیه در بدقولی نوشت: روسیه به نیروگاه بوشهر به عنوان ابزاری برای نفوذ در ایران می نگرد. این روزنامه چاپ لندن این اقدام روس ها را بازتاب اظهارات مدودف در دیدار با اوباما دانست.
دیلی تلگراف نیز با اشاره به تعویق راه اندازی بوشهر از جانب روس ها نوشت: این تاخیر که رسما به علل فنی صورت گرفته است احتمالا واشنگتن را خشنود می سازد.
خبرگزاری های ایتارتاس و اینترفاکس روسیه هم طی گزارش هایی تصریح کردند که هرچند سرگئی شماتکو وزیر انرژی روسیه مسایل فنی را علت تاخیر در راه اندازی بوشهر عنوان کرده است اما تحلیلگران معتقدند «مسکو» از این طرح برای اعمال فشار بر ایران درباره برنامه هسته ای این کشور استفاده کرده است.

خبرگزاری های ایتارتاس و اینترفاکس روسیه هم طی گزارش هایی تصریح کردند که هرچند سرگئی شماتکو وزیر انرژی روسیه مسایل فنی را علت تاخیر در راه اندازی بوشهر عنوان کرده است اما تحلیلگران معتقدند «مسکو» از این طرح برای اعمال فشار بر ایران درباره برنامه هسته ای این کشور استفاده کرده است.
اظهارنظر روس ها
غیرعادی است
در همین حال رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اظهارنظر وزیر انرژی روسیه مبنی بر عدم راه اندازی نیروگاه بوشهر تا پایان سال جاری میلادی گفت که این اظهارنظر شتابزده روس ها عادی به نظر نمی رسد.
علاءالدین بروجردی در گفت وگو با «مهر» با اعلام مطلب فوق خواستار اطلاع رسانی و اظهارنظر مسئولان سازمان انرژی اتمی درباره این موضوع شد.
کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث نیروگاه بوشهر گفت که اگر نیاز باشد کمیسیون و مجلس در وقت خودش تصمیمات لازمی را در این زمینه اتخاذ خواهد کرد.
وی افزود: «البته ما تذکراتی را در این زمینه و این که روسیه موظف به عمل به تعهدات خود هستند به دستگاه دیپلماسی خود داده ایم و البته ما منتظر پاسخگویی دستگاه دیپلماسی خود به مجلس نیز هستیم.»
جلالی درباره تعویق راه اندازی نیروگاه بوشهر و همچنین بدقولی روس ها در خصوص تحویل سامانه اس 300 گفت: «این اقدامات و بدقولی ها برای پرستیژ بین المللی روس ها خوب نیست. البته خیلی ها مطرح می کنند که روسیه تحت فشار آمریکا این اقدامات را انجام می دهد. ما خواهان یک روسیه قدرتمند در عرصه جهانی هستیم، همان طور که خواهان یک چین قدرتمند و اروپای قدرتمند هستیم. از نظر ما دنیای تک قطبی پذیرفتنی نیست و دنیای چند قطبی بر دنیای تک قطبی برتری دارد و بر این اساس روابط استراتژیک ما تنظیم می شود.»

منبع:وبلاگ طرفداران دکتر احمدی نژاد در اصفهان(جوانان اصفهان)