سفارش تبلیغ
صبا ویژن

$ چــ ـــــ ــــــالـشـــــ ـــــ $

حاشیه های نشست همسر شهید آوینی با دانشجویان

حاشیه های نشست همسر شهید آوینی با دانشجویان/
تلاش سیاسی برای بهره برداری از آوینی ناکام ماند

خبرگزاری فارس: در نشست "صمیمانه با همسر شهید آوینی " که عصر دیروز از سوی انجمن اسلامی دانشگاه تهران در تالار شهید دهشور دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار شد، مریم امینی همسر شهید آوینی به پرسش های دانشجویان پاسخ داد.



* برنامه دو مجری دارد. پسر جوانی که اول می‌آید و خوش آمد می‌گوید و دیگری خانمی که با مریم امینی - همسر سیدمرتضی آوینی - روی سن می‌آیند.

* مجری اول، بعد از پخش تصویرهایی از سیدمرتضی آوینی دوباره می‌آید و می‌گوید عده‌ای بعد از این سال‌ها تازه به آوینی توجه کرده‌اند و می‌خواهند او را به نفع یک جریان سیاسی خاص مصادره کنند. می‌گوید برگزاری این جلسه مقاومت در برابر "مصادره تفکر آوینی " به دست گروهی خاص است. بعد، از همسر او می‌خواهد به عنوان "آینه تمام نمای تفکر آوینی " سخن بگوید.

* مریم امینی می‌گوید اولا که من آینه تمام نمای اندیشه و تفکر آوینی نیستم وای کاش که بودم و این ایده آل من است.

*خانم مجری می‌گوید جایی گفته بودید "مرتضی آوینی زندگی ام بود ". امینی می‌گوید این تیتر گفت وگویی است که آقایان سرهنگی و بهبودی در مجله کمان انتخاب کرده بودند.

*آقای مجری به تحصیل سیدمرتضی آوینی در رشته معماری دانشکده هنرهای زیبا اشاره می‌کند و می‌گوید محسن مخملباف و محمدرضا لطفی خاطره‌هایی از آن دوره و حضور مشترک با او در این دانشکده دارند.

* خانم امینی تعجب کرده است. می‌پرسد مخملباف؟ فکر نمی‌کنم. مجری اصرار می‌کند که من خوانده‌ام و می‌دانم. مهمان مراسم می‌گوید سن اینها به دوره تحصیل آقامرتضی نمی‌خورد.
مجری گیر داده. خانم امینی می‌گوید مخملباف که نه، ولی محمدرضا لطفی ارتباط بسیار کم و تقریبا غیرمستقیمی داشته...
مجری تأکید می‌کند. حتما مخملباف و لطفی دوره‌های دیگری در دانشکده هنرهای زیبا بوده‌اند.

* (بعد از مراسم یکی رفته به مجری می‌گوید مخملباف چه رشته‌ای خوانده توی دانشکده هنرهای زیبا؟ و می‌پرسد آقای مخملباف اصلا دیپلم دارد که دانشگاه رفته باشد؟ مجری می‌گوید این را گفتم که همین ابهام‌ها حل شود!)

* سوال های دو مجری در ابتدای برنامه درباره این است که همدیگر را کجا دیدید و چطور آشنا شدید و آن وقت‌ها چه شکلی بود و چرا ازدواج کردید و... امینی حاضران را به نوشته‌ها و فیلم‌های آوینی ارجاع می‌دهد و در پاسخ سوالی درباره دلیل منتشر نشدن کتاب‌های او:
آقای مرتضی چیزی برای منتشر نکردن ندارد. هر چه گفته و نوشته و تولید کرده، برای منتشر شدن است. و دلیل می‌آورد که انسان متفکر و هنرمند حرف پنهانی در حوزه‌های فکری و فرهنگی ندارد.

* تعدادی از حاضران به سوال‌های خصوصی مجری خانم مراسم اعتراض می‌کنند و می‌خواهند سوال‌هایشان خوانده شود.

*کم کم تعدادی از سوال‌ها خوانده می شود. مجری سوالی را می‌خواند و می‌گوید: "شما درباره فضای سیاسی دوره ساخته شدن خان گزیده‌ها توضیح بدهید تا بعد بحث را به فضای سیاسی امروز بکشانیم. "

*یکی از دو مجری سوال می‌کند: اگر الان آوینی زنده بود، از نظر سیاسی چه نظری داشت و درباره اتفاق‌های سیاسی یکی - دو سال اخیر چه می‌گفت؟

*امینی تأکید می‌کند که این سوال غلط است و نمی‌شود گفت مثلا نظر آقامرتضی چه بود اگر فلان فیلم را می‌دید، اما او دایما در حال رشد و تکامل بود و پرسش‌هایش برای رسیدن به حقیقت ادامه داشت.

* مجری می‌پرسد شما هم قبول دارید که یک جریان خاص خواسته‌اند آوینی را مصادره کنند، نه؟

*مریم امینی به انتشار مقاله "تحجر و تجدد " آوینی در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری سال 1376 اشاره و از این کار انتقاد می‌کند.

*مجری می‌پرسد: "چرا روزنامه کیهان حتی بعد از شهادت آقای آوینی مقاله‌های تندی علیه او چاپ کرد؟ " مهمان برنامه می‌پرسد "بعد از شهادت؟ " آقای مجری می‌گوید "بله، بعد از شهادت "!

*چند نفر از میان حاضران به این که مجری سوال‌های آنها را نمی‌خواند، اعتراض می‌کنند. یکی بلند می‌شود و خودش سوال کتبی را به مجری خانم می‌رساند و می‌گوید لطفا بخوانید.

*خانم مجری سوال را می‌خواند "خانم امینی سلام، موضع شما درباره مصاحبه چند سال پیش مسعود بهنود علیه سیدمرتضی آوینی و طرح حرف‌های خلاف واقع درباره او چه بود؟ درباره یادداشت‌های اخیر ابراهیم نبوی چطور؟ "

*مریم امینی می‌گوید حرف های مسعود بهنود در فیلم "مرتضی و ما " هم که می‌گفت مقاله آقای آوینی با نام "تحلیل آسان " نقد خیلی مودبانه و با پرنسیب و... بوده، حرف بی‌خودی بود، اتفاقا آن مقاله خیلی هم تند است.
اما یادداشت هایی ابراهیم نبوی را نخوانده است. همان که سؤال کرده بود، توضیح می دهد که طرف نوشته "سال ها قبل از مرگش دست از حمایت حکومت برداشته بود " و "از طرف بیت رهبری تحت فشار بود " و...

* همسر سیدمرتضی آوینی می‌گوید امکان مصادره آقا مرتضی از سوی روشنفکران وجود ندارد. او چنان با انقلاب همراه و آمیخته است که نمی‌شود تصویر دیگری از او ارایه کرد. یعنی خودش جایی برای سوء استفاده روشنفکران باقی نگذاشته است.
می‌گوید روشنفکران هم سعی کرده‌اند او را مصادره کنند، اما نمی‌شود کسی بگوید آوینی ضدانقلاب بوده و با این حرف‌ها نمی‌توانند خودشان را به او بچسبانند. این کار حضرت فیل است!

*مریم امینی در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییر و تحول سال‌های آخر سیدمرتضی آوینی می‌گوید این همان آدم بود و توجه کنید عمرش با شهادت تمام شد و از چیزی برنگشته بود. هیچ بازگشتی از مواضع اصولی در روش و رفتار او دیده نمی‌شود.

* سوال دیگری هم هست که خانم مجری می‌پرسد، جواب خانم امینی این است: آوینی هم با تحجر مخالف است، هم با تجدد و فرق زیادی بین این دو نمی‌بیند.

*حالا فضای مراسم قدری تغییر کرده و سئوال‌های دیگری هم خوانده می‌شود "نظر آقای آوینی درباره ولایت، در دوره حیات امام و دوره بعد از آن چه بود؟ "
همسر سیدمرتضی آوینی پاسخ می‌دهد: به نظر من تبعیت صددرصد از ولایت داشت و مقاله‌های متعددی در این باره نوشته است. به این توجه کنید ساختن دوره جدید روایت فتح به خاطر حرف رهبر انقلاب شروع شد و اگر اجباری در کار بود و دلش با کار همراه نمی‌شد، ممکن نبود کاری مثل "شهری در آسمان " ساخته شود.

*خانم امینی می‌گوید به نظرم متن شهری در آسمان متن ماورایی است و به قول امروزی‌ها، آقامرتضی را جو نگرفته بود، او فرزند انقلاب و فرزند امام است.

*مجری می‌پرسد به عنوان همسر شهید آوینی نظرتان درباره مسعود ده‌نمکی چیست؟

*مهمان برنامه می‌گوید: طرح مساله اشکال دارد. علاقه آقای ده‌نمکی به آقا مرتضی هیچ اشکالی ندارد، اما نباید کسی بگوید اگر بود "فقر و فحشا " را می‌ساخت.

*سوال بعدی مجری این است که به عنوان همسر شهید آوینی که در مکتب او پرورش یافته‌اید، بگویید درباره اتفاق‌های بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 نظرتان چیست و چه توصیه‌ای دارید؟
مریم امینی می‌گوید از ورود به مسایل سیاسی پرهیز دارد و هر جوابی و حتی پاسخ ندادن به این جور سوال‌ها ممکن است باعث تعبیرهای نادرستی شود.

*مجری سوال می‌خواند و محمد نوری زاد را با سیدمرتضی آوینی مقایسه می‌کند: اگر آوینی بود، الان پیش محمد نوری‌زاد در زندان بود؟

*همسر سیدمرتضی آوینی می‌گوید: از آقای نوری زاد بی‌خبرم و با این مقایسه‌ها موافق نیستم. بهتر است انرژی مقایسه را صرف شناختن خود آقامرتضی کنید.

*مریم امینی تأکید می‌کند آدم‌ها تغییر ماهیت نمی‌دهند و کلیت واحدی دارند. می‌گوید شهادت نقطه کمال منحنی صعود زندگی مرتضی است و ما را به سوی سؤال‌هایی برای کشف او راهنمایی می‌کند.

*بین جمعیت چند مقاله از سیدمرتضی آوینی در قالب نشریه‌های دانشجویی توزیع می‌شود. آقای مجری حرف مریم امینی را قطع می‌کند و خبر می‌دهد و می‌گوید این نشریه‌ها هیچ ارتباطی با انجمن اسلامی دانشکده علوم ندارد که برگزار کننده مراسم است.

*جلسه تمام می‌شود جمعی از حاضران و بیشتر خانم‌ها دور مریم امینی حلقه زده‌اند و با او حرف می‌زنند.