سفارش تبلیغ
صبا ویژن

$ چــ ـــــ ــــــالـشـــــ ـــــ $

حضور احمدی نژاد در برزیل . کارشکنی صهیونست ها ناکام ماند

سفر رئیس جمهوری ایران به برزیل بار دیگر تلاش های مقامات رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از نفوذ ایران در آمریکای لاتین را ناکام گذاشت.
حدود دو هفته قبل «شیمون پرز» رئیس رژیم صهیونیستی به منظور تحت شعاع قراردادن سفر دکتر احمدی نژاد به آمریکای لاتین راهی آرژانتین و سپس برزیل شد.
همزمان رسانه های غربی و صهیونیستی هدف این سفر را مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه آمریکای لاتین اعلام کردند و این مسئله نشان از آن داشت که حضور فعال ایران در این منطقه برای صهیونیست ها به هیچ وجه قابل تحمل نیست.
با آغاز سفر پرز به برزیل و آرژانتین که نخستین سفر رئیس رژیم صهیونیستی طی چندین دهه اخیر به شمار می آمد، دفتر وی بیانیه ای صادر کرد و با اشاره به اهداف این سفر توضیح داد که پرز به میزبانان خود خواهد گفت اگر ایران امکان یابد به توانایی هسته ای نظامی برسد، خطری برای همه جهان خواهد بود.
این در حالی بود که رژیم صهیونیستی مخالفت خود را با سفر رئیس جمهور ایران به برزیل اعلام کرده بود و پیش از آن نیز آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل نیز در ماه ژوئیه در سفر به برزیل و دیگر کشورهای آمریکای لاتین از آن ها خواسته بود مانع از نفوذ ایران در منطقه شده و از کمک به برنامه اتمی ایران جلوگیری کنند. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز سال گذشته در سندی از کشورهای آمریکای لاتین خواسته بود به ایران اورانیوم نفروشند. برزیل از جمله کشورهایی است که از توانایی های اتمی غیرنظامی برخوردار است.
به گزارش رجا، پرز در سفر خود به برزیل در کنگره این کشور نیز حاضر شد و طی سخنانی نسبت به گسترش نفوذ ایران در آمریکای لاتین هشدار داده بود. وی همچنین در سخنان خود از دولت برزیل خواسته بود تا از نفوذ خود در جهان بهره گیرد و در مقابل آنچه که جاه طلبی هسته ای ایران می خواند، ایستادگی کند. رئیس رژیم صهیونیستی در این زمینه مدعی شده بود «ایران یک تهدید جهانی است و به صراحت گفته است که قصد نابودی اسرائیل را دارد. من می دانم که مقامات برزیلی با ادبیات ترور و تهدید مخالفند و می دانم که اگر مخالفت های خودشان با این گونه سیاست های ایران را آشکار اعلام کنند، این اعلام مخالفت آن ها انعکاس وسیع و گسترده ای در جامعه جهانی خواهد داشت.»
پرز همچنین درباره سفر آتی رئیس جمهوری ایران به برزیل گفته بود: «من قصد ندارم درباره میزبانی شما از احمدی نژاد اظهار نظر کنم ولی ما افکار و سیاست های او را برای جهان خطرناک می دانیم.»
موضع گیری ها و ابراز نگرانی های گسترده مقامات صهیونیستی و آمریکایی اما با بی توجهی مقام های برزیلی مواجه شد. «لوئیس اناسیو لولا داسیلوا» رئیس جمهور برزیل که در اظهارات دو ماه گذشته خود در اجلاس سالانه مجمع عمومی ملل متحد آشکارا از حق ایران برای دستیابی به تکنولوژی هسته ای صلح آمیز دفاع کرده بود، در واکنش به سخنان پرز گفت: «بدون مذاکره با تمام قدرت های دینی و سیاسی نمی توان صلح را برقرار کرد.»
وی همچنین از سفر دکتر احمدی نژاد به برزیل دفاع کرد و ادامه داد: «ما به گفت وگوهای بیشتر و تشکیل شرکای بیشتر با کسانی که تمایل به برقراری صلح در خاورمیانه دارند، نیاز داریم، ما تا زمانی که می توانیم از طریق گفت وگوها روند صلح را پیش ببریم، گفت وگو با هیچ طرفی را رد نمی کنیم.» وی همچنین در اعتراضی تلویحی خطاب به پرز گفت: «تو می دانی که صلح بدون عقب نشینی های سیاسی امکان پذیر نخواهد بود.»
در همین رابطه، وزیر امور خارجه برزیل نیز در واکنش به اظهارات پرز گفت: «ایران جایگاه بالایی در سیاست خارجی برزیل دارد و گسترش روابط با این کشور برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.»

در همین رابطه، وزیر امور خارجه برزیل نیز در واکنش به اظهارات پرز گفت: «ایران جایگاه بالایی در سیاست خارجی برزیل دارد و گسترش روابط با این کشور برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.»
«سلسو آموریم» با ابراز خشنودی از سفر دکتر احمدی نژاد به کشورش گفت: «ایران نه تنها کشور با نفوذ و تأثیرگذار در خاورمیانه و آسیای مرکزی است بلکه در تعاملات بین المللی و روابط جهانی نیز جایگاه جمهوری اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از این رو گسترش روابط دو کشور برای ما بسیار مهم است.»
با حضور دیروز رئیس جمهور کشورمان در برزیل عملاً نتیجه هفته ها تلاش صهیونیست ها برای جلوگیری از انجام چنین سفری ناکام ماند.
«محمد باقر خرمشاد» معاون وزیر امور خارجه کشورمان پیرامون این موضوع گفت: یکی از دلایل مخالفت های رژیم صهیونیستی با سفررئیس جمهوری اسلامی ایران به برزیل و مانع تراشی در انجام آن، این است که این سفر می تواند جایگاه ایران را به عنوان قدرت منطقه ای تثبیت کرده و وجهه بین المللی کشورمان را ارتقا دهد.
تظاهرات همجنس گرایان
علیه سفر احمدی نژاد
دیروز در آستانه حضور رئیس جمهور کشورمان در برزیل دهها نفر از نمایندگان گروه های همجنس گرا و کسانی که خود را بازمانده هولوکاست می دانستند علیه این سفر در شهر ریودوژانیرو دست به تظاهرات زدند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا که این جمع محدود را صدها نفر خواند، در گزارشی نوشت: صدها برزیلی در اعتراض به فراخوان رئیس جمهور ایران برای نابودی اسرائیل، فعالیت های هسته ای بحث انگیز دولت وی و اعلان های او علیه همجنس بازان، علیه دیدار قریب الوقوع وی از برزیل تظاهرات کردند.
همچنین اعتراض این جمع محدود به سفر رئیس جمهوری کشورمان در حالی صورت گرفت که حدود دو هفته قبل و همزمان با سفر شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی به برزیل هزاران تن از مردم این کشور آمریکای لاتین علیه کودک کشی، اشغالگری و ادامه شهرک سازی در سرزمین های فلسطینی به دست صهیونیست ها دست به تظاهرات زده بودند.
دیدار با رئیس جمهورگامبیا
دکتر احمدی نژاد قبل از سفر به برزیل با حضور در بانجول پایتخت گامبیا سفر خود به آمریکای لاتین را آغاز کرد.
دکتر محمود احمدی نژاد و «الحاجی یحیی جامه» روسای جمهور ایران و گامبیا پس از برگزاری نشست خصوصی و مذاکرات مشترک هیات های عالی دو کشور در نشست خبری بر اهتمام خود برای توسعه روابط و همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف خبر دادند. رئیس جمهور در مصاحبه خبری مشترک با همتای خود روابط ایران و گامبیا را برادرانه و بسیار خوب و مثبت ارزیابی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم است روابط و همکاری های خود را در همه زمینه ها با گامبیا گسترش دهد و هیچ محدودیتی هم برای توسعه این روابط نداریم.
«الحاجی» هم در این نشست خبری با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران و گامبیا سابقه طولانی دارد گفت: روابط دو کشور ابعاد جامع علمی ، بازرگانی ، تجاری و فنی را در بر می گیرد و امیدواریم که روابط مان در بخش های مختلف باز هم گسترش پیدا کند. رییس جمهور گامبیا با بیان اینکه جامعه بین المللی و مسلمان با مشکلات زیادی مواجه هستند، خاطر نشان کرد: در این برهه حساس نیازمند آن هستیم که هماهنگی ها و همکاری های بیشتری در چارچوب سازمان ها و مجامع بین المللی داشته باشیم.
دکتر محمود احمدی نژاد پس از سفر یک روزه به گامبیا، بانجول را به مقصد برزیلیا ترک کرد.