سفارش تبلیغ
صبا ویژن

$ چــ ـــــ ــــــالـشـــــ ـــــ $

دولت با 20 هزار میلیارد تومان هم هدفمندی یارانهها را اجرا میکند

میر‌تاج‌الدینی در مناظره با نادران: بخش دوم
دولت با 20 هزار میلیارد تومان هم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا می‌کند

خبرگزاری فارس: میر‌تاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس جمهور در مناظره نادران نماینده مجلس اعلام کرد، حتی اگر قرار باشد با 20 هزار میلیارد تومان قانون هدفمندی تصویب مجدد شود، دولت آن را اجرا می‌کند.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور در ادامه مناظره شب گذشته خود با نادران در دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به این سوال نادران که آیا هنوز دولت بر همه‌پرسی تأکید دارد یا نه و آیا این پیشنهاد همه‌پرسی خلاف قانون نبود، گفت: دولت در حال حاضر راه های دیگری را امتحان می‌کند و همه‌پرسی آخرین راه‌حل است.
در ادامه نادران با اشاره به اصل 59 قانون اساسی گفت: طبق این اصل در مورد امور مهم کشوری که راه‌حلی وجود نداشته باشد آن امر به همه‌پرسی گذاشته می‌شود اما وقتی مصلحت کشور در مسیر مصوب قانون مجلس است چه نیازی به همه‌پرسی وجود دارد و این به خاطر مشکلات نیست بلکه به نظر من دولت به عنوان مجری اصرار می‌کند که گرچه مجلس قانون را تصویب کرده است اما چون نظر من در این قانون تأمین نشده بنابراین دنبال همه‌پرسی برویم.
نادران افزود: دولت می‌خواهد مجلس از نظرات کارشناسی عدول کند و عجز خود را اعلام کند. اما در حال حاضر تأکید می‌کنم و از آقای میرتاج‌الدینی سوال روشن می‌پرسم که دولت چه زمانی می‌خواهد قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند.
میرتاج‌الدینی در جواب گفت: دولت قانون را ابلاغ کرده و مقدمات اجرا را فراهم کرده است.
نادران افزود: دولت که خیلی چیزها را ابلاغ می‌کند اما کی می‌خواهد اجرا کند.
میرتاج‌الدینی در واکنش اظهار داشت: ما محتوایی بحث می‌کنیم .
نادران در ادامه افزود: من هم بحث‌های محتوایی را می‌گویم اما متأسفانه هر مطلبی را جلوی شما می‌گذارند نخوان. همانگونه که آقای احمد‌ی‌نژاد به اوباما گفت، هر مطلبی که جلوی شما می‌گذارند اعلام نکن و اول قدری در مورد آن فکر کن.در این لحظه خنده دانشجویان حاضر در جلسه بلند شد که آقای میرتاج‌الدینی گفت: در مثال مناقشه نیست.
میرتاج‌الدینی افزود: در حال حاضر 60 میلیون ایرانی فرم برای دریافت یارانه‌ها را پر کرده‌اند و در حالی که در زمان پیشنهاد 5 دهک حدود 30 میلیون نفر متقاضی یارانه‌ها بودند و الان جمعیت یارانه‌بگیر حدود دو برابر شده است.
نادران در ادامه افزود: آنچه در مجلس مصوب شد جدول قیمت حامل‌های انرژی ضرب در میزان مصرف فراورده‌ها بود که اگر کف آن در نظر گرفته می‌شد 10 هزار میلیارد تومان و سقف آن نیز 20 هزار میلیارد تومان می‌شد و هیچ وقت این جدول ناظر به 5 دهک ،7 دهک و یا همه دهک‌ها نبود.
وی افزود: آقای احمدی‌نژاد در صحن مجلس پیشنهاد داد برای دولت جدول تحمیل نکنید و مجلس نیز همراهی کرد اما تصویب کرد کف این رقم 10 و سقف آن 20 هزار میلیارد تومان باشد. حال بگویید دولت از کجا و با چه منطقی رقم 40 هزار میلیارد تومان را و با چه اثر اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مطالعات آن را انجام داده‌اید، لطفا آن را به نمایندگان هم بدهید تا ما هم متقاعد شویم و ما نوکر شما خواهیم بود.
میرتاج الدینی در ادامه افزود: تشخیص درآمد واقعی افراد در کل جامعه بسیار سخت است.
نادران گفت: مگر دولت پیشنهاد نداد که جامعه هدف را متناسب درآمدها مد نظر باشد.
میرتاج‌الدینی در پاسخ گفت: جامعه هدف باید شناسایی شود که این هم کار مشکلی است.
نادران در ادامه گفت: شما می‌گویید دولت 3 سال کار کرده است پس چرا شناسایی نشدند و همچنین اصل به تناسب درآمدها پیشنهاد مجلس بوده است و تشخیص دهک‌ها معیار نمی‌خواهد.
میرتا‌ج‌الدینی در ادامه گفت: آقای نادران مسائل فرعی را گرفته اید و بحث می‌کنید در حالی که اصل مطلب را رها کرده‌اید، قانون گفته به تناسب درآمدها باشد و باید قانون جواب دهد.
نادران گفت: آیا باید به همه دهک‌ها یکسان پرداخت نکنیم و به دهک‌های کم درآمد بیشتر بپردازیم.
وی در ادامه افزود: توی حرف یکدیگر پریدن وجاهت ندارد ، در ماده 7 قانون گفته شده پرداخت‌ها به تناسب درآمدها باشد راهکار قانونی این بود که دولت می‌تواند به 7 دهک مقداری یارانه نقدی بدهد و به 3 دهک نیز به تناسب درآمدها حمایت کند و یا 2 دهک شناسایی شده آسیب‌پذیر را بیشتر مورد حمایت قرار دهد.
نماینده تهران در ادامه افزود: آقای احمدی‌نژاد در اسلامشهر و در مصاحبه تلویزیونی خود اعلام کرد، به هر ایرانی 50 تا 70 هزار تومان درماه یارانه نقدی می‌دهیم. بر اساس 5 دهک برای پرداخت این رقم حداقل 36 هزار میلیارد تومان پول لازم است و بر اساس 7 دهک حداقل 50 هزار میلیارد تومان مورد نیاز است و اگر دامنه 60 میلیون نفر که پرسش‌نامه را پر کرده‌اند در نظر گرفته و استثنا قائل نشویم این ارقام مورد نیاز است.
وی افزود: درآمد ناخالص ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی در این صورت بین 72 تا 100هزار میلیارد تومان خواهد بود که باید دولت درآمد کسب کند و عوارض و مالیات بپردازد که با احتساب آن این ارقام به 80 تا 110 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. حال به من بگویید دولت از کجا 40 هزار میلیارد تومان را آورده است.
نادران افزود: اگر اینطور باشد قیمت حامل‌های انرژی دو برابر خواهد شد در حالی که تورم از نظر رییس کل بانک مرکزی 9 درصد و از نظر آقای میرتاج‌الدینی یک خورده‌ای افزایش خواهد داشت.پس چگونه مطالعه شده که 20 هزار به 40 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.
نماینده تهران در ادامه افزود: این دولت که در مقابل طلا‌فروش‌ها عقب‌نشینی می‌کند و در مقابل خوشه‌نشینی عقب‌گرد دارد اگر عوارض اجتماعی و عدم پرداخت قبض آب و برق و گاز مواجه شد چه خواهد کرد؟
نادران افزود: ارقام 20 و 40 مقدس نیستند و اگر دولت منطق خود را بیان می‌کرد مجلس نیز با آن موافقت می‌کرد اما جواب روشنی از دولت نشنیدیم و سوال این است که دولت تا کی می‌خواهد پرداخت نقدی یارانه‌ها را ادامه دهد؟
این نماینده مجلس در ادامه افزود: در مورد این سوال که از 3 تا 5 سال اجرای هدفمندی یارانه‌ها کدام بهتر است، عقل مدیریتی و حکومتی ایجاب می‌کند که وقتی کار عظیم و بی‌سابقه در اقتصاد کشور انجام می‌شود بهتر است گام اول با نهایت احتیاط برداشته شود. اگر دولت می‌خواهد سناریوهای مختلف را اجرا کند سال‌های بعد از محل بازخورد اجتماعی و اجرای طرح و آثار آن بر تولید و کشاورزی و بخش خدمات می‌تواند سناریوی جدیدی اجرا کند.
وی افزود: در حال حاضر رقم 20 هزار میلیارد تومان نیز عدد بزرگی است و دست کم نگیرید و این یعنی افزایش قیمت حامل‌های انرژی و شرایط سیاسی و اجتماعی کشور از آن متأثر می‌شود.
نادران گفت: اجرای چنین طرح‌هایی در کشورهای دیگر 20 تا 30 درصد و حداکثر 200 درصد قیمت‌ها را افزایش می‌دهد اما در ایران صحبت از چند برابری قیمت‌هاست نمی‌خواهم عدد و رقم بگویم اما سوال این است که آیا مطالعات جامعه‌شناسی و اقتصادی و اثر در بنگاه‌ها و رکود بنگاه‌ها مد نظر قرار گرفته، آیا اینکه بنگاه‌ها با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند و سرمایه‌ای در گردش ندارند و شبکه بانکی از دو سال پیش با سیاست انقباضی تحمیلی به بخش تولید سرمایه در گردش به بنگاه‌ها نمی‌دهد قادر خواهند بود با تورم هدفمندی نیز به فعالیت ادامه دهند؟
وی افزود: اگر قیمت حامل‌ها گران شود بنگاه‌ها نسبت به اخراج کارگران اقدام خواهند کرد بنابراین سوال نمایندگان در جلسه غیر علنی با رئیس‌جمهور نیز همین بود که آثار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ارقام 20 و 40 هزار میلیارد تومان چیست، آنها را اعلام کنید؟
نادران افزود: خدا را شاهد می‌گیرم دوستان اقتصادی مجلس غیر از خیر دولت و مجلس و مصلحت کشور به چیزی نمی‌اندیشند و نگرانی مجلس را باید رفع کنیم و با جوسازی نمی‌توان این نگرانی‌ها را رفع کرد.
میرتاج‌الدینی در ادامه افزود: در مسئله عقب‌نشینی دولت از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مسائل پشت پرده هم بود و دولت آن را یک سال به تعویق انداخت و ما هم در مجلس بودیم، در برخی از بازارها مانند اصفهان و تبریز صحبت‌هایی شد و اصناف توجیه نبودند و دولت اصرار داشت اجرای قانون را یک سال به عقب بیاندازد اما مجلس اصرار داشت اجرا شود از طرفی مأموران مالیات و بازاری‌ها توجیه نبودند و باید شرایط اجرای قانون آماده می‌شد.
وی افزود: مجلس هم باید قانونی را تصویب کند که اجرایی باشد و مسئله بزرگ مالیات بر ارزش افزوده که سال‌ها معطل مانده دولت می‌خواهد اجرا کند، همان موقع برخی از مجلس فشار وارد می‌کردند که جلوی اجرای آن گرفته شود و برخی از بزرگان مجلس دوبار اصرار کردند که یا قانون مالیات بر ارزش افزوده لغو شود و با وجود اینکه همان لحظه آقای احمدی نژاد در حین سخنرانی بود آن فرد اصرار کرد تلفن را به آقای احمدی‌نژاد بدهید که یا دولت اجرای قانون را لغو کند یا اینکه مجلس با طرح دو فوریتی جلوی اجرای مالیات بر ارزش افزوده را می‌گیرد.
میر تاج‌الدینی افزود: نامه آقای احمدی‌نژاد به لاریجانی حاکی از این بود که دولت‌های قبلی قدرت کافی و اختیار تام را برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها داشتند ولی اجرا نکردند و در موضوع کارت بنزین وقتی اجرا شد در یکی دو ماه اول مشکلاتی بود و به برخی از روستاها نرسیده بود ولی دولت اعلام کرد صبر کنید تا مشکلات حل شود.
وی افزود: در مبحث خوشه‌بندی مسئله فرعی بود که کنار گذاشته شد اما اصل آن اجرای قانون است و در قانون گفته بر مبنای درآمدها به جامعه هدف پرداخت شود و خوشه‌بندی مردم در خوشه‌های یک ، دو و سه بر مبنای 4 دهک در خوشه یک ، 3دهک در خوشه دو و 3 دهک بعدی در خوشه 3 قرار می‌گرفتند که خوشه 3 پردرآمدها را نشان می‌داد.
میرتاج‌الدینی افزود: مردم اطلاعات اقتصادی خانوار را اعلام کردند اما روراست بودن با دولت بسیار مهم است و اگر 5 درصد خطا در این زمینه پیدا می‌شد رقم قابل توجهی می‌شد که نارضایتی ایجاد می‌کرد و در عین حال اکثر مردم ساکن تهران در خوشه 3 پردرآمدها و اکثر مردم استان سیستان و بلوچستان در خوشه 1 کم درآمدها قرار می‌گرفتند.
وی افزود: اگر در خوشه‌بندی 5 درصد هم اشتباه می‌شد تعداد زیادی را در برمی‌گرفت و این روش اجرایی مناسبی نبود.
میرتاج‌الدینی در مورد گفته آقای احمدی‌نژاد مبنی بر پرداخت 50 تا 70 هزار تومان گفت: این در صورتی بود که کل حامل‌های انرژی ازاد می‌شدند نه اینکه بخواهیم در 3 یا 5 گام اجرا کنیم و در حال حاضر منطق 40 هزار میلیارد تومان بر اساس 3 گام اجرایی است.
معاون پارلمانی رییس‌جمهور خطاب به نادران گفت: اینطور حرف زدن متعهدانه نیست که جامعه تحریک شود و جامعه اجرای آن را نپذیرد اگر مردم اجرای این طرح را نمی‌پذیرفتند فرم اطلاعات اقتصاد را پر نمی‌کردند.
میرتاج‌الدینی تأکید کرد: من چون در دولت هستم نمی‌توانم قیمت حامل‌ها و عدد و رقم بگویم زیرا تا بگویم فردا در رسانه‌ها منعکس می‌شود و قیمت چند برابر می‌شود که اثار روانی دارد.
وی افزود: در حال حاضر برای دولت به طور روشن مشخص است که در 40 هزار میلیارد تومان قیمت بنزین و گازوئیل و گاز چقدر خواهد بود اما اعلام آن آثار روانی دارد.
میرتاج‌الدینی در مورد این گفته نادران که دولت سرکشی کرده گفت: این غیر منصفانه حرف زدن است و در صحن مجلس موافق و مخالف صحبت کرده‌اند و قرار شد قیمت‌ها اعلام نشود زیرا آثار روانی دارد و به طور کلی بگویند در کدام مجلس راجع به قیمت‌ها حرف می‌زنند بلکه راجع به کل آن صحبت می‌شود.
وی در ادامه گفت: فرض کنید قیمت بنزین 400 تومان شود، خانه های مردم پر از بنزین می‌شود و آتش‌سوزی خواهد بود.
میر‌تاج‌الدینی گفت: منطق 40 هزار میلیارد تومان را دولت می‌داند که 50 درصد آن بازتوزیع یارانه‌ها خواهد بود که با 10 درصد نوسان حدود 24 هزار میلیارد تومان خواهد شد و 6 هزار میلیارد تومان از یارانه‌ سایر کالاهای اساسی خواهد بود که تخمین دولت این است برای هر فرد 30 تا 35 هزار تومان به طور مثال پرداخت شود که برای خانوار 5 نفره در ماه حدود 150 هزار تومان خواهد شد.
وی افزود: از طرفی فیش آب، برق و گاز دو ماهه است که در دو ماه برای خانوار 300 هزار تومان یارانه نقدی پرداخت می‌شود در حالی که بسیاری از خانواده‌ها برای درآمد 50 هزار تومانی در ماه عاجز هستند و این رقم برای آنها قابل توجه است.
وی افزود: همچنین در کارگروه طرح تحول تصویب شد تا پول به حساب مردم واریز نشده و حتی از سه ماه قبل پول واریز نشده قیمت‌ها آزاد نخواهد شد و از طرفی برخی از حامل‌های انرژی مانند برق، آب و گاز قابل شمارش است که می‌توان قیمت‌های ترجیحی در مورد آنها اجرا کرد و برای همه یکسان نخواهد بود بنابراین این یک الگوی اصلاح مصرف خواهد شد که در میزان مصرف پایین قیمت نازل و در مصرف بالا قیمت‌ها پلکانی افزایش خواهد یافت.
معاون پارلمانی رییس جمهور تأکید کرد: طبق نظر کارشناسان حداقل 20 درصد کاهش مصرف با این الگوی مصرف پدید خواهد آمد یعنی از 100 هزار میلیارد تومان یارانه حدود 20 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ناشی از کم مصرفی پدید می‌اید که این رقم معادل کل بودجه عمرانی کشور است که در حال حاضر 22 هزار میلیارد تومان تصویب شده است.
میرتاج الدینی افزود: اگر 40 هزار میلیارد تومان تصویب شود بازتوزیع یارانه‌ها به صورت موثر بین مردم خواهد بود و هر چه قیمت فیش آب و برق و گاز اضافه شود به آن یارانه نقدی نخواهد رسید. سیاست دولت این است مالیات و عوارض از حامل‌های انرژی حذف شود و دست دولت بازتر شود.
وی افزود: از رقم 40 هزار میلیارد تومان حدود 10 تا 12 هزار میلیارد تومان برای حمایت از صنعت و تولید دست دولت خواهد بود که به راحتی توزیع خواهد شد.
میرتاج‌الدینی افزود: سوال‌هایم را تکرار می‌کنم که آیا 3 بار شوک اقتصادی وارد شود بهتر است یا 10 گام باشد و تورم کدامیک بیشتر است. همانگونه که آقای توکلی پیشنهاد داد 10 هزار میلیارد تومان مطرح شد یعنی 8 سال این قانون اجرا شود که 8 سال مملکت تورم انتظاری را بچشد و دولت‌ها عوض شوند اما شوک‌ها همچنان ادامه داشته باشد.
نادران افزود: من با آدم غیرفنی نمی‌توانم به زبان فنی صحبت کنم. وقتی از 40 هزار میلیارد تومان صحبت می‌شود اگر از مردم 50 هزار میلیارد تومان بگیریم و به آنها 20 هزار میلیارد تومان بدهیم و چنان بهشت برینی برای آنها تصور شود که مردم نگران نباشند و در عوض نسبت به پیشنهاد 10 هزار میلیارد تومان و یا اجرای 8 ساله کلمه اضطراب را بیان کنیم و برای 40 هزار میلیارد تومان بهشت برین توصیف شود.
نادران گفت: آنهایی که این متن‌ها را برای آقای میرتاج‌الدینی نوشته‌اند نصفه اول را نگفته‌اند که با 40 هزار میلیارد تومان چه عوارض اجتماعی پدید می‌آید. الان دولت می‌خواهد 30 سال روزه قضای یک کشور را یکساله ادا کند که این نمی‌شود زیرا اثرات رکود تورمی بر بنگاه‌ها وارد می‌شود. سوال این است که دولت می‌خواهد تا چند سال یارانه نقدی بپردازد.
نادران افزود: ظاهرا بحث‌ها تکراری شده و خسته‌ام می‌خواهم اگر آقای میرتاج‌الدینی اجازه می‌دهد بعد از این بروم، اینکه شما می‌گویید مردم فرم پر کرده‌اند به معنای تأیید اجرای طرح هدفمندی است چه منطقی دارد آیا مردم با نظام کوپنی موافق هستند.
نادران با انتقاد از صحبت‌های میرتاج‌الدینی گفت: شرایط برای اجرا باید فراهم شود گفت، 3 سال کار کردیم چرا شرایط را فراهم نکردید که الان تازه می‌گویید شرایط باید برای اجرا فراهم شود.لطفا بگویید دولت می‌خواهد چند ماه بعد یا چند سال بعد قانون را اجرا خواهد کرد.
نادران افزود: اگر تصویب قانون در مجلس 18 ماه طول کشید به خاطر این است نمایندگان قصد داشتند حداکثر همکاری را با دولت داشته باشد آیا اینکه مجلس با دولت همراهی کرد گناه کبیره انجام داده است.
سوال این است که چرا دولت دهک‌ها را شناسایی نکرده و چرا کارت هوشمند برای مردم صادر نکرده و چرا حساب بانکی گشایش نکرده است.
نادران افزود: در سهمیه‌بندی بنزین با احتیاط گام برداشته شد به همین جهت مجلس می‌گوید در هدفمندی یارانه نیز دولت با احتیاط گام بردارد و اینکه آقای میرتاج‌الدینی می‌گوید یارانه را از جاهای دیگر می‌اورد یعنی اینکه آرد خبازی از کیلویی 75 ریال بشود کیلویی 2500 ریال و یارانه آن را بین مردم بازتوزیع کند.
نادران افزود: لطفا به مردم بگویید که چه کار می‌خواهید بکنید. گازوئیل 16.5 تومان به سقف خواهد رسید، قیمت گاز به سقف می‌رسد، آیا باز هم مردم راضی خواهند بود.
نادران تأکید کرد: در مجلس گفتم دولت گام اول را با احتیاط بردارد و عوارض آن را بسنجد و آن را کنترل کند و ما هم دست دولت را می‌بوسیم و وسط سال می‌توانیم قانون را عوض کنیم.
نادران گفت: اینکه فرمودید یکی از بزرگان مجلس در مورد مالیات بر ارزش افزوده تلفن زد اول بگویم در مجلس همه جزء بزرگان هستند و هر کس یک رأی دارد. مجلس هم نهایت همکاری را کرد و نظر دولت را تأمین کرد. قضیه بازار تبریز هم هیچ ارتباطی به مالیات بر ارزش افزوده نداشت بلکه همانگونه که شما به عنوان نماینده تبریز به ما گفتید قرار بود نظام بانکی برای بروات و اسناد بازاریان هزینه‌ای بگیرد که بازاری‌ها نپذیرفتند بنابراین فقط اعتراض بازار طلافروشان اصفهان بود که باعث عقب‌نشینی دولت از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده شد.
وی افزود: اینکه اقای میرتاج‌الدینی می‌گوید اگر جدول‌ها حذف نمی‌شد خانه‌های مردم پر از بنزین می‌شد مگر قیمت بنزین از 400 تومان آزاد کنونی بیشتر می‌شود به مردم بگویید می‌خواهید چه کار کنید.
نادران افزود: 10 هزار میلیارد تومان که می‌گویید بین بنگاه‌های تولیدی توزیع می‌کنم اگر فقط به نیروگاه‌ها پتروشیمی، ذوب آهن،فولاد مبارکه بدهیم کفایت نمی‌کند چرا می‌گویید می‌خواهید بخش صنعت و کشاورزی را حمایت کنیم. شما 4 بنگاه دولتی را مد نظر دارید اما برای همه صنایع ایجاد توقع می‌کنید و موضع اختلاف مجلس و دولت این است که کار به این عظمت که با 300 سال تأخیر اجرا می‌شود حتما باید با احتیاط باشد و بازتوزیع آن نیز اندیشیده باشد.
نادران افزود: تبعاتی که برای 40 هزار مطرح است در ارقام 20 و 10 هزار میلیارد تومان نیز وجود دارد با شعاردرمانی نمی‌توان مملکت را اداره کرد. واقعیت اقتصاد ایران سیاست و اجتماع آن باید درست درک شود سپس درمان صورت گیرد.
وی افزود: باید نگرانی‌ها را اعلام کنیم و اگر نگرانی نیست پس در 80 هزار میلیارد تومان هم نگرانی وجود ندارد که این رقم بهتر از 40 هزار میلیارد تومان است.
نادران تأکید کرد: نگرانی ما کارشناسی است و خدا می‌داند فقط بحث کارشناسی می‌کنم و باید همدیگر را متقاعد کنیم.