سفارش تبلیغ
صبا ویژن

$ چــ ـــــ ــــــالـشـــــ ـــــ $

بزرگداشت شیخ بهایی؛ جمعه در اصفهان

بزرگداشت شیخ بهایی؛ جمعه در اصفهان

خبرگزاری فارس: همایش ملی روز بزرگداشت علامه محمد بهاء‌الدین عاملی (شیخ بهایی)، جمعه سوم اردیبهشت در اصفهان برگزار می‌شود.


به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه فارس، در پی‌ برگزاری کنگره بزرگداشت علامه شیخ بهایی در اسفند ماه سال 1387 در جوار بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع) دبیرخانه دائمی این کنگره به مناسبت فرا رسیدن سوم اردیبهشت روز ملی بزرگداشت شیخ بهایی در تلاش است با همکاری شهرداری اصفهان همایشی با حضور علمای اعلام، اندیشمندان، شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور، نمایندگان مراجع عظام و جمعی از سفرای خارجی در این شهر برگزار کند.
در این همایش که روز جمعه سوم اردیبهشت ماه از ساعت 16 در مسجد امام (ره) میدان امام خمینی (ره) اصفهان برگزار خواهد شد، آیت‌الله مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، آیت‌الله مقتدایی مدیر حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام دری نجف‌آبادی رئیس کنگره علامه شیخ بهایی و مدیران و مسئولان استان اصفهان حضور خواهند داشت.
طبق برنامه قرار است غلامرضا اعوانی، غلامعلی حداد عادل، حسن بلخاری، سیدحسن شهرستانی و ...در این برنامه سخنرانی کنند.


حاشیه های نشست همسر شهید آوینی با دانشجویان

حاشیه های نشست همسر شهید آوینی با دانشجویان/
تلاش سیاسی برای بهره برداری از آوینی ناکام ماند

خبرگزاری فارس: در نشست "صمیمانه با همسر شهید آوینی " که عصر دیروز از سوی انجمن اسلامی دانشگاه تهران در تالار شهید دهشور دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار شد، مریم امینی همسر شهید آوینی به پرسش های دانشجویان پاسخ داد.



* برنامه دو مجری دارد. پسر جوانی که اول می‌آید و خوش آمد می‌گوید و دیگری خانمی که با مریم امینی - همسر سیدمرتضی آوینی - روی سن می‌آیند.

* مجری اول، بعد از پخش تصویرهایی از سیدمرتضی آوینی دوباره می‌آید و می‌گوید عده‌ای بعد از این سال‌ها تازه به آوینی توجه کرده‌اند و می‌خواهند او را به نفع یک جریان سیاسی خاص مصادره کنند. می‌گوید برگزاری این جلسه مقاومت در برابر "مصادره تفکر آوینی " به دست گروهی خاص است. بعد، از همسر او می‌خواهد به عنوان "آینه تمام نمای تفکر آوینی " سخن بگوید.

* مریم امینی می‌گوید اولا که من آینه تمام نمای اندیشه و تفکر آوینی نیستم وای کاش که بودم و این ایده آل من است.

*خانم مجری می‌گوید جایی گفته بودید "مرتضی آوینی زندگی ام بود ". امینی می‌گوید این تیتر گفت وگویی است که آقایان سرهنگی و بهبودی در مجله کمان انتخاب کرده بودند.

*آقای مجری به تحصیل سیدمرتضی آوینی در رشته معماری دانشکده هنرهای زیبا اشاره می‌کند و می‌گوید محسن مخملباف و محمدرضا لطفی خاطره‌هایی از آن دوره و حضور مشترک با او در این دانشکده دارند.

* خانم امینی تعجب کرده است. می‌پرسد مخملباف؟ فکر نمی‌کنم. مجری اصرار می‌کند که من خوانده‌ام و می‌دانم. مهمان مراسم می‌گوید سن اینها به دوره تحصیل آقامرتضی نمی‌خورد.
مجری گیر داده. خانم امینی می‌گوید مخملباف که نه، ولی محمدرضا لطفی ارتباط بسیار کم و تقریبا غیرمستقیمی داشته...
مجری تأکید می‌کند. حتما مخملباف و لطفی دوره‌های دیگری در دانشکده هنرهای زیبا بوده‌اند.

* (بعد از مراسم یکی رفته به مجری می‌گوید مخملباف چه رشته‌ای خوانده توی دانشکده هنرهای زیبا؟ و می‌پرسد آقای مخملباف اصلا دیپلم دارد که دانشگاه رفته باشد؟ مجری می‌گوید این را گفتم که همین ابهام‌ها حل شود!)

* سوال های دو مجری در ابتدای برنامه درباره این است که همدیگر را کجا دیدید و چطور آشنا شدید و آن وقت‌ها چه شکلی بود و چرا ازدواج کردید و... امینی حاضران را به نوشته‌ها و فیلم‌های آوینی ارجاع می‌دهد و در پاسخ سوالی درباره دلیل منتشر نشدن کتاب‌های او:
آقای مرتضی چیزی برای منتشر نکردن ندارد. هر چه گفته و نوشته و تولید کرده، برای منتشر شدن است. و دلیل می‌آورد که انسان متفکر و هنرمند حرف پنهانی در حوزه‌های فکری و فرهنگی ندارد.

* تعدادی از حاضران به سوال‌های خصوصی مجری خانم مراسم اعتراض می‌کنند و می‌خواهند سوال‌هایشان خوانده شود.

*کم کم تعدادی از سوال‌ها خوانده می شود. مجری سوالی را می‌خواند و می‌گوید: "شما درباره فضای سیاسی دوره ساخته شدن خان گزیده‌ها توضیح بدهید تا بعد بحث را به فضای سیاسی امروز بکشانیم. "

*یکی از دو مجری سوال می‌کند: اگر الان آوینی زنده بود، از نظر سیاسی چه نظری داشت و درباره اتفاق‌های سیاسی یکی - دو سال اخیر چه می‌گفت؟

*امینی تأکید می‌کند که این سوال غلط است و نمی‌شود گفت مثلا نظر آقامرتضی چه بود اگر فلان فیلم را می‌دید، اما او دایما در حال رشد و تکامل بود و پرسش‌هایش برای رسیدن به حقیقت ادامه داشت.

* مجری می‌پرسد شما هم قبول دارید که یک جریان خاص خواسته‌اند آوینی را مصادره کنند، نه؟

*مریم امینی به انتشار مقاله "تحجر و تجدد " آوینی در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری سال 1376 اشاره و از این کار انتقاد می‌کند.

*مجری می‌پرسد: "چرا روزنامه کیهان حتی بعد از شهادت آقای آوینی مقاله‌های تندی علیه او چاپ کرد؟ " مهمان برنامه می‌پرسد "بعد از شهادت؟ " آقای مجری می‌گوید "بله، بعد از شهادت "!

*چند نفر از میان حاضران به این که مجری سوال‌های آنها را نمی‌خواند، اعتراض می‌کنند. یکی بلند می‌شود و خودش سوال کتبی را به مجری خانم می‌رساند و می‌گوید لطفا بخوانید.

*خانم مجری سوال را می‌خواند "خانم امینی سلام، موضع شما درباره مصاحبه چند سال پیش مسعود بهنود علیه سیدمرتضی آوینی و طرح حرف‌های خلاف واقع درباره او چه بود؟ درباره یادداشت‌های اخیر ابراهیم نبوی چطور؟ "

*مریم امینی می‌گوید حرف های مسعود بهنود در فیلم "مرتضی و ما " هم که می‌گفت مقاله آقای آوینی با نام "تحلیل آسان " نقد خیلی مودبانه و با پرنسیب و... بوده، حرف بی‌خودی بود، اتفاقا آن مقاله خیلی هم تند است.
اما یادداشت هایی ابراهیم نبوی را نخوانده است. همان که سؤال کرده بود، توضیح می دهد که طرف نوشته "سال ها قبل از مرگش دست از حمایت حکومت برداشته بود " و "از طرف بیت رهبری تحت فشار بود " و...

* همسر سیدمرتضی آوینی می‌گوید امکان مصادره آقا مرتضی از سوی روشنفکران وجود ندارد. او چنان با انقلاب همراه و آمیخته است که نمی‌شود تصویر دیگری از او ارایه کرد. یعنی خودش جایی برای سوء استفاده روشنفکران باقی نگذاشته است.
می‌گوید روشنفکران هم سعی کرده‌اند او را مصادره کنند، اما نمی‌شود کسی بگوید آوینی ضدانقلاب بوده و با این حرف‌ها نمی‌توانند خودشان را به او بچسبانند. این کار حضرت فیل است!

*مریم امینی در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییر و تحول سال‌های آخر سیدمرتضی آوینی می‌گوید این همان آدم بود و توجه کنید عمرش با شهادت تمام شد و از چیزی برنگشته بود. هیچ بازگشتی از مواضع اصولی در روش و رفتار او دیده نمی‌شود.

* سوال دیگری هم هست که خانم مجری می‌پرسد، جواب خانم امینی این است: آوینی هم با تحجر مخالف است، هم با تجدد و فرق زیادی بین این دو نمی‌بیند.

*حالا فضای مراسم قدری تغییر کرده و سئوال‌های دیگری هم خوانده می‌شود "نظر آقای آوینی درباره ولایت، در دوره حیات امام و دوره بعد از آن چه بود؟ "
همسر سیدمرتضی آوینی پاسخ می‌دهد: به نظر من تبعیت صددرصد از ولایت داشت و مقاله‌های متعددی در این باره نوشته است. به این توجه کنید ساختن دوره جدید روایت فتح به خاطر حرف رهبر انقلاب شروع شد و اگر اجباری در کار بود و دلش با کار همراه نمی‌شد، ممکن نبود کاری مثل "شهری در آسمان " ساخته شود.

*خانم امینی می‌گوید به نظرم متن شهری در آسمان متن ماورایی است و به قول امروزی‌ها، آقامرتضی را جو نگرفته بود، او فرزند انقلاب و فرزند امام است.

*مجری می‌پرسد به عنوان همسر شهید آوینی نظرتان درباره مسعود ده‌نمکی چیست؟

*مهمان برنامه می‌گوید: طرح مساله اشکال دارد. علاقه آقای ده‌نمکی به آقا مرتضی هیچ اشکالی ندارد، اما نباید کسی بگوید اگر بود "فقر و فحشا " را می‌ساخت.

*سوال بعدی مجری این است که به عنوان همسر شهید آوینی که در مکتب او پرورش یافته‌اید، بگویید درباره اتفاق‌های بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 نظرتان چیست و چه توصیه‌ای دارید؟
مریم امینی می‌گوید از ورود به مسایل سیاسی پرهیز دارد و هر جوابی و حتی پاسخ ندادن به این جور سوال‌ها ممکن است باعث تعبیرهای نادرستی شود.

*مجری سوال می‌خواند و محمد نوری زاد را با سیدمرتضی آوینی مقایسه می‌کند: اگر آوینی بود، الان پیش محمد نوری‌زاد در زندان بود؟

*همسر سیدمرتضی آوینی می‌گوید: از آقای نوری زاد بی‌خبرم و با این مقایسه‌ها موافق نیستم. بهتر است انرژی مقایسه را صرف شناختن خود آقامرتضی کنید.

*مریم امینی تأکید می‌کند آدم‌ها تغییر ماهیت نمی‌دهند و کلیت واحدی دارند. می‌گوید شهادت نقطه کمال منحنی صعود زندگی مرتضی است و ما را به سوی سؤال‌هایی برای کشف او راهنمایی می‌کند.

*بین جمعیت چند مقاله از سیدمرتضی آوینی در قالب نشریه‌های دانشجویی توزیع می‌شود. آقای مجری حرف مریم امینی را قطع می‌کند و خبر می‌دهد و می‌گوید این نشریه‌ها هیچ ارتباطی با انجمن اسلامی دانشکده علوم ندارد که برگزار کننده مراسم است.

*جلسه تمام می‌شود جمعی از حاضران و بیشتر خانم‌ها دور مریم امینی حلقه زده‌اند و با او حرف می‌زنند.


رهبر انقلاب در دیدار جمع زیادی از پرستاران

رهبر انقلاب در دیدار جمع زیادی از پرستاران:
ملت ایران تهدید کنندگان را به زانو درخواهد آورد

خبرگزاری فارس: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: ما بارها گفته ایم که به‌دنبال استفاده از سلاحهای کشتار جمعی نیستم اما ملت ایران هم در مقابل اینگونه تهدیدها و گُنده گویی ها تسلیم نخواهد شد و تهدید کنندگان را به زانو درخواهد آورد.


? گزارش تصویری مرتبط

-------------------------------

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای روز چهارشنبه در دیدار جمع زیادی از پرستاران سراسر کشور، با تجلیل از نقش پرستاران در سلامت جسمی و روحی بیماران، حضرت زینب سلام الله علیها را الگوی بشریت در طول تاریخ و الگوی ملت ایران در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی دانستند و تأکید کردند: عامل اصلی قدرت و الهام بخشی ملت ایران، جوهر ایمانی او است و این ملت، به لطف خداوند در همه عرصه‌ها پیش خواهد رفت و با ایمان و بصیرت روزافزون خود، بر تهدیدها و ترفندها نیز فائق خواهد آمد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تبریک ایام ولادت حضرت زینب سلام الله علیها، به تأثیرپذیری انقلاب اسلامی از حرکت تاریخی آن حضرت، و نقش ایمان و معنویت در قدرت و عظمت این انقلاب اشاره کردند و افزودند: آنچه که باعث شده است ملت ایران در 30 سال گذشته، همواره یک چهره الهام بخش در دنیای اسلام باشد، تأثیرپذیری از شخصیت های برجسته دینی از جمله حضرت زینب سلام الله علیها است و قدرت ملت ایران در واقع ناشی از این تأثیرپذیری معنوی است.
ایشان با تأکید بر اینکه قدرت ملت ایران به تجهیزات نظامی نیست، خاطرنشان کردند: البته ملت ایران در عرصه تجهیزات دفاعی و سخت افزاری پیشرفتهای جهشی داشته است اما عامل اصلی قدرت و عظمت کشور و ملت اسلامی، جوهر ایمانی است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: به همین دلیل است که ملت ایران با وجود 30 سال تحریم، تهدید، حمله نظامی و خباثت های سیاسی و امنیتی، رشد مضاعف کرده و حرکت رو به جلوی بیش از حد متعارف داشته است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: تهدید تلویحی اتمی، در ملت ایران تأثیری نخواهد داشت اما این تهدید، مایه ننگی در تاریخ سیاسی امریکا و نقطه سیاهی در کارنامه دولت امریکا خواهد بود.
ایشان تأکید کردند: با این تهدید، پشت صحنه نمایش صلح دوستی و بشر دوستی، و پایبندی به معاهدات اتمی، و دراز کردن دست دوستی به سوی ملت ایران، کاملاً مشخص شد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: تهدید اتمی ملت ایران، در واقع تبدیل ادبیات روباه منش دولت امریکا به ادبیات گرگ منش است.
آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه قدرتهای اتمی بویژه امریکا بدنبال استفاده از قدرت اتمی برای سلطه بر دنیا هستند، افزودند: هیچیک از این قدرتهای اتمی، به معاهدات بین المللی در زمینه سلاحهای هسته ای پایبند نیستید و به آنها عمل نمی کنند و آشکارا دروغ می گویند اما هنگامی که کشورهای دیگر بدنبال استفاده از فناوری هسته ای می روند، آنها را متهم به عمل نکردن به معاهدات بین المللی می کنند زیرا این قدرتها نمی خواهند رقیبی برای آنها وجود داشته باشد.
ایشان با تأکید مجدد بر سیاست هسته ای جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کردند: ما بارها گفته ایم که به دنبال استفاده از سلاحهای کشتار جمعی نیستم اما ملت ایران هم در مقابل اینگونه تهدیدها و گُنده گویی ها تسلیم نخواهد شد و تهدید کنندگان را به زانو درخواهد آورد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه مجامع بین المللی نباید به سادگی از تهدید اتمی رئیس جمهور امریکا بر ضد ملت ایران بگذرند، افزودند: رئیس جمهور امریکا به چه حقی ملت ایران را تهدید هسته ای می کند؟ این تهدید، تهدید صلح و امنیت جهانی و بشریت است و نباید کسی در دنیا به خود جرأت دهد که چنین تهدیدی را، حتی بر زبان جاری کند.
آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه ملت ایران در مقابل اینگونه تهدیدها شکست ناپذیر است، خاطرنشان کردند: ملت ایران به هیچ وجه اجازه نخواهد داد، امریکاییها با چنین تهدیدها و یا ابزارهایی، بار دیگر سلطه جهنمی خود را بر ایران تجدید کنند.
ایشان تأکید کردند: این ملت، علیرغم خواست دشمن، در همه عرصه ها پیش خواهد رفت و ایمان و بصیرت روز افزون جوانان و ملت ایران، بر همه تهدیدها و همچنین ترفندهایی مانند آنچه که در سال گذشته اتفاق افتاد، فائق خواهد آمد.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین شخصیت والا و کم نظیر حضرت زینب سلام الله علیها و نقش برجسته آن حضرت در زنده ماندن حادثه عاشورا و پیام تاریخی آن پرداختند و خاطرنشان کردند: عامل اصلی پیروزی خون بر شمشیر در حادثه عاشورا، حضرت زینب سلام الله علیها بودند که با نقش برجسته خود نشان دادند که زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد.
آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه حضرت زینب سلام الله علیها، حجاب و عفاف زنانه را به عزت مجاهدانه و یک جهاد بزرگ تبدیل کردند، افزودند: نمونه بارز این واقعیت، خطبه فراموش نشدنی آن حضرت در بازار کوفه و در شرایط بسیار سخت آن زمان است، که ایشان با فصاحت و بلاغت، تحلیل دقیق و عظیمی از وضعیت آن روز جامعه اسلامی ارائه و انقلاب نبوی و علوی را آسیب شناسی کردند.
ایشان ضمن بیان بخشهایی از خطبه حضرت زینب سلام الله علیها، خاطرنشان کردند: آن حضرت تصریح می کنند که مشکل اصلی جامعه اسلامی در آن زمان بی بصیرتی مردم در شناخت فتنه و در مقابل مدعیان انقلابی گری، و تشخیص ندادن حق و باطل بود که نتیجه آن هم بر نیزه رفتن سر فرزند پیامبر (ص) شد.
رهبر انقلاب اسلامی نقش و عملکرد حضرت زینب سلام الله علیها در حادثه عاشورا و پس از آن را، الگویی برای همه بشریت، به ویژه زنان مسلمان دانستند و افزودند: آن حضرت با درآمیختن حجب و حیا و عفاف زنانه با عزت مسلمانانه و مومنانه در واقع جایگاه و عظمت واقعی زنان را نشان دادند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ، با اشاره به روشهای غلط و انحرافی دنیای فاسد غرب برای معرفی شخصیت زن تأکید کردند: دنیای غرب تلاش دارد، اینگونه القاء کند که عظمت زن در کنار گذاشتن عفاف و حجاب، و جلوه گری در مقابل مردان و هوسرانان است، در حالیکه این روش، تحقیر زن است.
ایشان، خاطرنشان کردند: حرکت زنان در انقلاب اسلامی، حرکتی زینب گونه بوده است و زنان همواره برجسته ترین نقش ها در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایفا کرده اند.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به وظیفه سنگین پرستاران در موضوع حفظ سلامت، افزودند: در کنار این وظیفه سنگین، تکالیف پرستاران از جمله رعایت اخلاق پرستاری نیز بسیار مهم و سنگین است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حساسیت و سختی کار پرستاران در تسکین آلام جسمی و روحی بیماران، خاطرنشان کردند: با توجه به اهمیت وظیفه پرستاران، مناسب است تا منشور اخلاقی پرستاران تهیه و میثاق پرستاری به پرستاران تعلیم داده شود.
در ابتدای این دیدار خانم دکتر وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وظیفه سنگین و سخت پرستاران در حوزه سلامت گفت: دولت و مجلس گامهای خوبی برای بهبود وضعیت شغلی پرستاران برداشته اند که تصویب قانون ارتقای بهره وری پرستاران از جمله آنها است.
وی به برگزاری بیش از 300 دوره بازآموزی برای پرستاران در 3 سال گذشته اشاره کرد و افزود: در چند سال اخیر، راه اندازی دوره های کارشناسی ارشد حرفه ای و تدوین استانداردهای حرفه پرستاری اجرایی شده است.


انرژی هستهای برای همه، سلاح هستهای برای هیچ کس

انرژی هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ کس - 1
بروجردی: اجلاس تهران خط بطلانی بر تبلیغات واهی آمریکا علیه ایران خواهد کشید

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس برگزاری کنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه در تهران را یک اقدام ارزشمند خواند که خط بطلانی بر تبلیغات واهی آمریکا، انگلیس و سایر قدرت‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران خواهد کشید.


«علاء‌الدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست ‌خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاست‌ خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه که 28 و 29 فروردین ماه در تهران برگزار می‌شود، گفت: شعار این کنفرانس با عنوان «انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح‌هسته‌ای برای هیچ‌کس» نشان‌دهنده سیاست شفاف و روشن جمهوری اسلامی است.
وی تأکید کرد که جمهوری اسلامی معتقد به جهان بدون سلاح هسته‌ای است و این که حتی یک سلاح هسته‌ای نیز می‌تواند صلح و امنیت جهانی را به مخاطره اندازد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با ذکر این نکته که همواره ممکن است یک ترومن پیدا شود که دستور استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرده و فاجعه هیروشیما و ناکازاکی را تکرار کند، یادآور شد: حداقل نتیجه وجود یک سلاح هسته‌ای در دنیا، تهدید امنیت روانی جامعه بشری است.
بروجردی با اشاره به وجود بیش از 10 هزار سلاح هسته‌ای در زراد‌خانه‌های آمریکا گفت: کشورهای دیگر دارنده این سلاح نیز در واقع یک مسابقه تسلیحاتی را علی‌رغم همه نگرانی‌ها و معاهداتی نظیر ان پی تی که در آن صریحاً کاهش و امحای سلاح‌های هسته‌ای را پیش‌بینی کرده، به راه انداخته‌اند و این یک تهدید جدی شمرده می‌شود.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی برای اینکه این دیدگاه را تبدیل به یک فریاد رسا در سطح جهان کند این اجلاس را طراحی کرده است، یادآور شد: اجلاس تهران بسیار مهم بوده و با توجه به اینکه کشورهای مختلف دنیا در آن حضور خواهند داشت یک اقدام ارزشمند می‌باشد که خط بطلانی بر تبلیغات واهی آمریکا، انگلیس و سایر قدرت‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران نیز خواهد کشید.
رئیس کمیسیون امنیت ملی همچنین گفت: این تفکر که جمهوری اسلامی با این صراحت و شفافیت به دنبال مقابله با تسلیحات هسته‌ای و استفاده صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای است در بازار جهانی خریداران فراوانی دارد.
بروجردی خاطرنشان کرد: ما با این اقدام، این حق را برای کشورهای جهان قائل هستیم که هم از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کنند و هم اینکه ضرورت از بین رفتن کلیه سلاح‌های هسته‌ای در جهان را رسماً اعلام کنیم.


متن کامل گزارش بازبینی موضع هستهای آمریکا

متن کامل گزارش بازبینی موضع هسته‌ای آمریکا

خبرگزاری فارس: بر اساس گزارش بازبینی موضع هسته‌ای آمریکا، واشنگتن در موضعگیری جدید هسته‌ای خود به صراحت و بدون توجه به قوانین و عرف بین‌الملل کشورهای دیگر بخصوص ایران را به حمله هسته‌ای تهدید کرده است.


به گزارش فارس، در گزارش بازبینی موضع هسته‌ای آمریکا موسوم به NPR که هفته گذشته توسط وزارت دفاع آمریکا منتشر شده، واشنگتن با لحاظ کردن معیارهای سلطه طلبانه خود برای نظام منع گسترش تسلیحات هسته‌ای مدعی می‌شود که ایران پایبند به مقررات منع گسترش تسلیحاتی نبوده است.
آمریکا همچنین در این گزارش خود را محق دانسته است بی توجه به عرف بین‌الملل و خطرات ناشی از به کارگیری تسلیحات هسته‌ای بطور آشکار دیگر کشورها را تهدید هسته‌ای کند.
بخش اول از متن کامل گزارش بازبینی موضع هسته‌ای که خبرگزاری فارس به منظور تنویر افکار عمومی و نشان دادن اوج خودخواهی آمریکا در استفاده از تسلیحات کشتار جمعی، اقدام به تهیه و ترجمه آن کرده است، به شرح زیر است.

****


گزارش بازبینی موضع هسته‌ای
آوریل 2010

فهرست مطالب
- پیش‌ گفتار
- خلاصه هیئت مدیره
- محیط تغییر یافته و در حال تغییر امنیت هسته‌ای
- جلوگیری از گسترش هسته‌ای و تروریسم هسته‌ای
- کاهش نقش سلاح‌های هسته‌ای آمریکا
- حفظ بازدارندگی راهبردی و ثبات سطح قدرت هسته ای کاهش یافته
- تقویت بازدارندگی منطقه‌ای و تضمین به همپیمانان و شرکای آمریکا
- حفظ یک زرادخانه هسته‌ای کارآمد، امن و ایمن
- نگاه به آینده: حرکت به سوی جهانی عاری از سلاح هسته‌ای




خلاصه هئیت مدیره
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی آوریل 2009 در شهر پراگ به خطرات هسته‌ای قرن بیست و یکم اشاره و اعلام کرد که به منظور غلبه بر این تهدیدات فزاینده و سهمناک آمریکا "به دنبال صلح و امنیت جهانی عاری از سلاح هسته‌ای " خواهد بود. وی اذعان داشت نمی‌توان سریع به این هدف بلند‌پروازانه دست یافت - شاید به گفته او عمرش به این کار قد ندهد. اما رئیس جمهوری آمریکا عزم خود را برای برداشتن گام‌‌های عینی به سوی آن هدف اعلام داشت از قبیل کاهش شمار سلاح‌های هسته‌ای و نقش آنها در راهبرد امنیت ملی آمریکا. وی در عین حال قول داد تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای باقی است، ایالات متحده زرادخانه کارآمد،‌ امن و ایمن خود را هم به منظور بازداشتن دشمنان احتمالی و هم برای اطمینان دادن به همپیمانان واشنگتن و دیگر شرکای امنیتی حفظ خواهند کرد تا آنها بتوانند روی تعهداتی که آمریکا از نظر امنیتی ارایه می‌کنند، حساب باز کنند.
گزارش بازبینی موضع هسته‌ای 2010 یا NPR سرفصل‌های رویکرد دولت آمریکا برای ارتقای دستور کار رئیس جمهور این کشور برای کاهش خطرات هسته‌ای و پیگیری هدف جهان بدون سلاح‌های هسته‌ای را همزمان با پیشبرد منافع گسترده‌تر امنیتی آمریکا ارایه کرده است. این گزارش منعکس کننده اولویت‌های امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا و اهداف راهبرد دفاعی حامی آن است که در بررسی چهارسالانه دفاعی 2010 مشخص شده‌اند.
بازبینی موضع هسته‌ای بعد از توصیف چالش‌های بنیادی در محیط امنیت بین‌‌الملل بر پنج هدف مهم سیاست‌ها و موضع سلاح‌های هسته‌ای واشنگتن پرداخته است که عبارتند از:
1- ممانعت از گسترش هسته‌ای و تروریسم هسته‌ای
2- کاهش نقش سلاح‌های هسته‌ای در راهبرد امنیت ملی آمریکا
3- حفظ بازدارندگی راهبردی و ثبات سطح قدرت هسته‌ای کاهش یافته
4- تقویت بازدارندگی منطقه‌ای و تضمین به همپیمانان و شرکای آمریکا
5- حفظ یک زرادخانه هسته‌ای کارآمد، امن و ایمن

بازبینی موضع هسته‌ای نه تنها بطور اصولی بر اقداماتی تمرکز کرده که می‌باید در 5 الی 10 سال آینده برداشته شوند، بلکه همچنین مسیر پیش روی راهبرد و موضع هسته‌ای آمریکا در دراز مدت را مدنظر قرار داده است. پیشرفت مداوم برای کاهش خطرات هسته‌ای ضمن تضمین امنیت برای ما و همپیمانان و شرکای ما نیازمند تلاش هماهنگ از سوی دولت‌ها و کنگره‌های کنونی و آتی آمریکا است. ایجاد یک اجماع پایدار در این راه پیش رو، حیاتی است.

- محیط تغییریافته و در حال تغییر امنیت بین‌الملل
محیط امنیت بین‌الملل از زمان پایان جنگ سرد تاکنون تغییرات چشمگیری یافته است. تهدید جنگ جهانی هسته‌ای اکنون دور شده اما خطر حمله هسته‌ای افزایش یافته است.
همانطور که اوباما روشن کرد،‌ فوری‌ترین و سخت‌ترین خطر کنونی،‌ خطر تروریسم هسته‌ای است. القاعده و دیگر همپیمانان افراط‌گرای آن به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای هستند. ما باید فرض را بر این بگیریم اگر آنها بتوانند به این نوع سلاح‌ها دست پیدا کنند، از آن استفاده خواهند کرد. آسیب‌پذیری ذخایر گسترده مواد هسته‌ای در سراسر جهان در برابر سرقت یا ربایش و همچنین در دسترس بودن تجهزات و فناوری‌های حساس در بازار سیاه هسته‌ای، خطری جدی بوجود آورده مبنی بر این که تروریست‌ها ممکن است بتوانند به آنچه که برای ساخت یک سلاح هسته‌ای لازم است، دسترسی پیدا کنند.
گسترش هسته‌ای از دیگر تهدیدات فوری امروز به شمار می‌رود. کشورهای بیشتر، بخصوص آن دسته از کشورهایی که با آمریکا، همیپمانان و شرکای آن و در ابعاد گسترده‌تر با جامعه بین‌الملل در تضاد هستند، ممکن است به سلاح‌های هسته‌ای دسترسی پیدا کنند. کره‌شمالی و ایران در تلاشی که به دنبال دسترسی به تمایلات هسته‌ای خویش انجام دادند، تعهدات مربوط به عدم گسترش را نقض کردند و خواسته‌های شورای امنیت سازمان ملل را نادیده گرفتند و به دنبال توانایی‌های حمل موشکی رفته و در برابر تلاش‌های بین‌المللی برای حل و فصل دیپلماتیک بحرانی که ایجاد کرده‌اند، ایستادگی کردند. رفتار تحریک‌آمیز آنها بی‌ثباتی در منطقه‌شان را افزایش داده است و می‌تواند کشورهای همسایه آنها را به این امر وادار سازد که به دنبال توانایی بازدارندگی هسته‌ای متعلق به خود باشند. تمکین نکردن مداوم به معیارهای منع گسترش توسط این کشورها و دیگر کشورها می‌تواند بطور جدی به تضعیف معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) منجر شود. این امر نشانه‌های ضمنی نامطلوبی برای آمریکا و جامعه بین‌الملل به همراه دارد.
آمریکا ضمن مواجهه با تهدیدات فزاینده فوری تروریسم هسته‌ای و گسترش هسته‌ای، باید به چالش آشنای تضمین ثبات راهبردی با قدرت موجود هسته‌ای بخصوص چین و روسیه رسیدگی کند. در زمینه توانایی‌های سلاح‌های هسته‌ای، روسیه تنها کشوری است که در این زمینه جفت رقیب آمریکا به شمار می‌رود. اما ماهیت رابطه روسیه و آمریکا بطور اساسی از زمان جنگ سرد تاکنون تغییر یافته است. در حالی که اختلافات [روسیه و آمریکا] درباره سیاستگذاری‌ها همچنان باقی است و روسیه به مدرنیزه کردن قوای هولناک هسته‌ای خود ادامه می‌دهد، مسکو و واشنگتن دیگر دشمنان یکدیگر محسوب نمی‌شوند و احتمال تقابل نظامی بین این دو کشور بطور چشمگیری کاهش یافته است. این دو کشور همکاری‌های خود را در حوزه منافع مشترک از قبیل جلوگیری از تروریسم هسته‌ای و گسترش هسته‌ای افزایش داده‌اند.
آمریکا و چین نیز بطور فزاینده‌ای به هم وابسته شده‌اند و مسئولیت‌های مشترک آنها در رسیدگی به تهدیدات امنیت جهانی دارند مانند گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و تروریسم در حال افزایش است. در عین حال، آمریکا و همسایگان آسیایی چین هنوز نگران تلاش‌های کنونی پکن برای مدرنیزه کردن توان نظامی این کشور هستند. این مدرنیزه کردن شامل به روز کردن زرادخانه هسته‌ای چین از نظر کیفی و کمیتی می‌شود. زرادخانه هسته‌ای چین هنوز بسیار کوچک‌تر از روسیه و آمریکا است. اما نبود شفافیت لازم درباره برنامه هسته‌ای این کشور از نظر روند، ابعاد، راهبرد و دکترینی که این برنامه را هدایت می‌کند، تردیدهایی درباره مقاصد راهبردی آتی چین بوجود آورده است.
این تغییرات در محیط تهدید هسته‌ای ترتیب و سلسله مراتب نگرانی‌های هسته‌ای و اهداف راهبردی ما تغییر داده است. در سال‌های آتی،‌ ما باید اولویت اصلی کاری خود را به منصرف کردن کشورهای دیگر از دستیابی به توانایی تسلیحات هسته‌ای و جلوگیری از دستیابی گروه‌های تروریستی به بمب‌های هسته‌ای یا مواد سازنده بدهیم. در عین حال ما باید به حفظ رابطه باثبات با روسیه و چین و مقابله با تهدیداتی که از سوی کشورهای نوظهور هسته‌ای بروز می‌کند، ادامه دهیم تا بدینوسیله آمریکا و همپیمانان و شرکای ما را دربرابر تهدید یا ارعاب حفاظت کرده و هر انگیزه‌ای که این کشورها می‌توانند برای دستیابی به بازدارنده‌های هسته‌ای خاص خود داشته باشند، کاهش دهیم.


- نشانه‌های ضمنی برای سیاست‌ها و موضع قوای تسلیحات هسته‌ای آمریکا
زاردخانه عظیم هسته‌ای که برایمان از دوران جنگ سرد و تقابل نظامی دو قطبی به جای مانده به سختی می‌تواند پاسخگوی چالش‌هایی باشند که توسط تروریست‌های انتحاری و رژیم‌های غیردوستی ایجاد می‌شوند که در جستجوی تسلیحات هسته‌ای هستند. از این رو لازم است که ما سیاست‌ها و موضع هسته‌ای خود را به شیوه‌ بهتری با فوری‌ترین اولویت‌هایمان یعنی جلوگیری از تروریسم هسته‌ای و گسترش هسته‌ای چیدمان کنیم.
معنی این امر آن نیست که بازدارندگی هسته‌ای ما دیگر موضوعیت ندارد. در حقیقت تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای باقی هستند، آمریکا قوای هسته‌ای کارآمد، امن و ایمن خود را حفظ خواهند کرد. این قوای هسته‌ای همچنان نقش محوری در بازداشتن دشمنان احتمالی و تضمین به همپیمانان و شرکای آمریکا در سراسر جهان ایفا خواهند کرد.
اما تغییرات بنیادی در شرایط و محیط امنیت بین‌الملل در سال‌های اخیر- از قبیل رشد بی‌رقیب قابلیت‌های نظامی متعارف [غیرهسته‌ای] آمریکا، بهبود عمده دفاع موشکی و از میان رفتن رقابت دوران جنگ سرد- ما را قادر ساخته است تا آن اهداف را با استفاده از قوای هسته‌ای پایین‌تری و با اتکای کمتر به سلاح‌های هسته‌ای محقق سازیم. بنابراین، اکنون ما قادر هستیم تا بدون به خطر انداختن اهداف مرسوم و سنتی بازدارندگی و تضمین [به همپیمانان] سیاست‌های تسلیحات هسته‌ای خود و ساختار این قوا را به گونه‌ای شکل دهیم که ما را قادر سازند تا با چالش‌های هسته‌ای فوری خود بهتر مواجه شویم.

*ما می‌توانیم با کاهش نقش شمار سلاح‌های هسته‌ای آمریکا- و تحقق اصل چهارم تعهدات مندرج در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای که خواستار پیشرفت به سوی خلع‌سلاح هسته‌ای است- خود را در موضعی قوی‌تر برای ترغیب شرکای خود در معاهده ان‌پی‌تی به پیوستن به ما در تدوین تدابیر لازم برای تقویت مجدد نظام منع گسترش و امنیت مواد هسته‌ای در سراسر جهان قرار گیریم.
*ما می‌توانیم با حفظ بازدارندگی هسته‌ای قابل اعتماد و تقویت ساختار امنیت منطقه‌ای با استفاده از دفاع‌های موشکی و دیگر قابلیت‌های نظامی متعارف، به همپیمانان و شرکای غیرهسته‌ای خود در سراسر جهان نسبت به تعهدات خود به آنها تضمین دهیم و بر این امر صحه گذاریم که نیازی نیست تا آنها به توانایی سلاح‌های هسته‌ای خاص خود دسترسی پیدا کنند.
*ما می‌توانیم با پیگیری یک برنامه منطقی مدیریت ذخایر هسته‌ای به منظور افزایش طول عمر مفید سلاح‌های هسته‌ای آمریکا، توان بازدارندگی کارآمد، امن و ایمن خود را بدون ساخت کلاهک‌های جدید یا آزمایشات هسته‌ای بیشتر حفظ و تضمین کنیم.
*ما می‌توانیم با مدرنیزه کردن تاسیسات هسته‌ای کهنه خود و سرمایه‌گذاری بر سرمایه انسانی، بطور قابل توجهی شمار سلاح‌های هسته‌ای را که برای جلوگیری از غافلگیری فنی و ژئوپلتیکی نگه‌داشته‌ایم کاهش داده و بر سرعت برچیدن کلاهک‌های از دور خارج شده خود افزوده و درک خود را از فعالیت‌های سلاح‌های هسته‌ای خارجی بهبود بخشیم.
*ما می‌توانیم با ارتقای ثبات راهبردی با چین و روسیه و افزایش شفافیت‌سازی و اعتماد دوجانبه، شرایطی را برای حرکت به سوی دنیایی عاری از تسلیحات هسته‌ای ایجاد و اساس و پایه‌های قوی‌تری برای رسیدگی به گسترش هسته‌ای و تروریسم هسته‌ای بسازیم.
*ما می‌توانیم با همکاری برای کاهش اهمیت سلاح‌های هسته‌ای در امور بین‌الملل و حرکت گام به گام به سوی ریشه کنی این سلاح‌ها،‌ به پیش‌بینی‌ها درباره این که ما به سوی دنیایی با کشورهای هسته‌ای فراوان در حرکت هستیم، جریان معکوس دهیم و انگیزه کشورهای دیگر را برای دستیابی به مصونیت درباره آینده نامطمئن با دستیابی به گزینه‌ هسته‌ای مخصوص خود، کاهش دهیم.



- جلوگیری از گسترش هسته‌ای و تروریسم هسته‌ای
به عنوان عنصر اصلی تلاش ما برای حرکت به سوی جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای، ایالات متحده آمریکا رهبری تلاش‌های توسعه یافته بین‌المللی برای بازسازی و تقویت نظام منع گسترش هسته‌ای را در دست خواهد داشت و گزارش بازبینی موضع هسته‌ای سال 2010 برای نخستین بار این موضوع را در راس اولویت‌های برنامه‌های هسته‌ای آمریکا قرار داده است. نگرانی‌ها در سال‌های اخیر در این باره افزایش یافته است که ما در حال نزدیک شدن به نقطه اوج هسته‌ای هستیم و این که اگر روندهای خطرناک کنونی متوقف و معکوس نشود، دیری نخواهد پایید در جهانی زندگی خواهمی کرد که شمار کشورهای صاحب سلاح هسته‌ای در آن بطور سریع رو به افزایش بوده و احتمال این که دست تروریست‌ها به سلاح‌های هسته‌ای برسد، افزایش خواهد یافت.
رویکرد آمریکا در جلوگیری از گسترش هسته‌ای و تروریسم هسته‌ای شامل سه عنصر مهم است. نخست، ما به دنبال تقویت نظام منع گسترش هسته‌ای و در راس آن معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) از طریق تغییر مسیر تمایلات هسته‌ای کره‌شمالی و ایران، تقویت پادمان‌های سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و اجرایی کردن تمکین به این پادمان‌ها، مانع‌تراشی در راه تجارت غیرقانونی هسته‌ای و ارتقای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای بدون افزایش خطرات گسترش تسلیحاتی هستیم. دوم، ما در حال تسهیل تلاش‌ها برای اجرای ابتکار عمل ارایه شده از سوی اوباما برای امن کردن مواد هسته‌ای آسیب‌پذیر در سراسر جهان طی 4 سال هستیم.
و سوم این که ما در حال پیگیری تلاش‌های کنترل تسلیحاتی- از قبیل معاهده جدید کاهش سلاح‌های راهبردی (معاهده استارت جدید)، تصویب و اجرای معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای و مذاکره برای یک معاهده معتبر برای کاهش مواد شکاف‌پذیر- به عنوان وسیله‌ای برای تقویت توانایی ما برای بسیج حمایت گسترده بین‌المللی از تدابیر لازم برای تقویت نظام منع گسترش و امن کردن مواد هسته‌ای در سراسر جهان هستیم.

ابتکار عمل‌هایی که دولت آمریکا در این رابطه در پیش گرفته است عبارتند از:
*پیگیری فعالانه ابتکار عمل ارایه شده توسط اوباما در شهر پراگ برای امن کردن همه مواد هسته‌ای موجود در سراسر جهان از جمله تسهیل ابتکار کاهش تهدیدات جهانی و برنامه بین‌المللی همکاری و حفاظت از مواد هسته‌ای. این پیگری شامل افزایش بودجه در سال مالی 2011 برای برنامه‌های منع‌گسترش هسته‌ای وزارت انرژی آمریکا تا 2 میلیارد و 700 میلیون دلار یعنی بیش از 25 درصد افزایش است.
*تقویت توانایی ملی و بین المللی برای مختل کردن شبکه‌های غیرقانونی گسترش تسلیحاتی و جلوگیری از مواد هسته‌ای قاچاق و ادامه توسعه تلاش‌های قانونی هسته‌ای برای بهبود توانایی شناسایی منبع مواد هسته‌ای استفاده شده یا احتمالی در یک سلاح انفجاری هسته‌ای تروریستی.
*شروع یک برنامه جامع تحقیق و توسعه برای حمایت از پیشرفت مداوم به سوی یک جهان بدون سلاح هسته‌ای از جمله تلاش‌های گستدره در زمینه فناوری‌های راستی‌آزمایی و بهتر کردن تدابیر شفافیت‌سازی.
*تجدید تعهد آمریکا به رسیدگی به حساب هر کشور، گروه تروریستی یا دیگر بازیگران غیردولتی که از تلاش‌های تروریست‌ها برای دستیابی و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی حمایت کرده و امکان آن را از طریق تسهیل، حمایت مالی،‌ ارایه دانش فنی یا پناهگاه لازم برای چنین فعالیت‌هایی، فراهم می‌آورند.


- کاهش نقش تسلیحات هسته‌ای آمریکا
نقش سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در راهبرد امنیت ملی و نظامی این کشور در دهه‌های اخیر به اندازه قابل توجهی کاهش یافته است اما گام‌های بیشتری می‌توان و باید در زمان کنونی برداشت.
نقش بنیادی سلاح‌های هسته‌ای آمریکا که تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای باقی هستند، ادامه خواهد یافت، بازداشتن حمله هسته‌ای به آمریکا، همپیمانان و شرکای آن است.
در طی جنگ سرد، آمریکا این حق را برای خود محفوظ نگه داشته بود که از سلاح‌های هسته‌ای در واکنش به یک حمله گسترده غیرهسته‌ای از سوی اتحاد جماهیر شوروی و همپیمانان آن در پیمان ورشو استفاده کند. گذشته از این، بعد از این که آمریکا به دنبال معاهدات بین‌المللی، سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک خود (سی‌بی دابلیو) را کنار گذاشت (با وجود آن که برخی از کشورها همچنان مالک این گونه سلاح‌ها و پیگیر آنها هستند)، این حق را برای خود محفوظ نگه داشت تا به منظور بازداشتن حملات شیمیایی و میکروبی به آمریکا، همپیمانان و شرکای آن از سلاح‌های هسته‌ای بهره گیرد.
از زمان پایان جنگ سرد، وضعیت راهبردی به شکل قابل توجهی تغییر یافته است. با پیدایش برتری نظامی متعارف [غیرهسته‌ای] آمریکا و تداوم بهینه‌ شدن دفاع موشکی این کشور و توانایی آن برای مقابله و سبک کردن اثرات سلاح‌های شیمیایی و میکروبی، نقش سلاح‌های هسته‌ای نیز در بازدارندگی حملات غیرهسته‌ای- متعارف، بیولوژیک، شیمیایی- به طرز قابل توجهی کاهش یافت. آمریکا به کاستن نقش سلاح‌های هسته‌ای در بازدارندگی حملات غیرهسته‌ای ادامه خواهد داد.
برای نیل به این منظور، ایالات متحده اکنون آماده است "ضمانت امنیتی منفی " خود را که از دیرباز در پیش گرفته، با اعلام این امر تقویت کند که از استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه کشورهای فاقد سلاح‌های هسته‌ای که عضو معاهده ان‌پی‌تی هستند و به تعهدات منع گسترش هسته‌ای پایبند هستند، دست خواهد کشید.
این تضمین به منظور تاکیدی بر منافع امنیتی است که از متعهد ماندن و تمکین کامل به معاهده ان‌پی‌تی نصیب کشورها می‌شود و همچنین کشورهای بدون سلاح‌های هسته‌ای عضو ان‌پی‌تی را ترغیب می‌سازد با آمریکا و دیگر طرف‌های ذیربط در تدوین تدابیر کارآمد برای تقویت نظام منع گسترش هسته‌ای همکاری کنند.
آمریکا با ارایه چنین تضمینی بر این امر تاکید می‌کند که هر کشور شایسته دریافت این تضمین که از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک علیه آمریکا، همپیمانان و شرکای آن بهره گیرد، با پاسخ نظامی متعارف ویران‌گر مواجه خواهد شد- و این که هر فردی که مسئول حمله [به آمریکا] است صرفه‌نظر از سران کشورها یا فرماندهان نظامی، کاملا باید جوابگوی اعمال خود باشد. با توجه به پتانسیلی که سلاح‌های بیولوژیک در ایجاد فاجعه‌ دارند و با توجه به روند سریع توسعه بیوتکنیک، آمریکا این حق را برای خود محفوظ می‌داند که ترتیبات لازم برای داشتن تضمین برای شرایطی که با تحول تدریجی یا گسترش ناگهانی تهدید سلاح‌های بیولوژیک مواجه می‌شود و توانایی آمریکا برای مقابله با آن تهدید اتخاذ کند.
در صورتی که کشورهایی باشند که مشمول چنین تضمین‌هایی نشوند- کشورهایی که صاحب سلاح‌های هسته‌ای بوده و کشورهایی که به تعهدات خود در زمینه منع گسترش هسته‌ای پایبند نبوده- آنگاه گزینه‌های احتمالی اندکی برای آمریکا، همپیمانان و شرکای آن وجود خواهد داشت. از این رو آمریکا در شرایط کنونی برای تدوین سیاستی جهانی مبنی بر این که ممانعت از حمله هسته‌ای تنها هدف سلاح‌های هسته‌ای آمریکا است، آمادگی ندارد اما تلاش خواهد کرد شرایطی را بوجود آورد که بر اساس آن چنین سیاسی را بتوان با آسودگی خیال تدوین کرد.
با این حال، این امر به آن معنی نیست که تمایل ما به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه کشورهایی که مشمول تضمین‌های آمریکا نیستند به گونه‌ای افزایش یافته است. در حقیقت آمریکا تمایل دارد بر این امر تاکید کند که تنها استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را تنها در شرایط بسیار خاص و به منظور دفاع از منافع حیاتی آمریکا و همپیمانان و شرکایش مدنظر قرار خواهد داد. این به نفع آمریکا و همه کشورها است که نزدیک به 65 سال سابقه آمریکا در خودداری از استفاده از سلاح‌های هسته‌ای بتواند برای همیشه ادامه یابد.
بر همین اساس، دیگر جمع‌بندی‌های بازبینی موضع هسته‌ای عبارتند از:
*آمریکا به تقویت قابلیت‌ای متعارف خود و کاهش نقش سلاح‌های هسته‌ای در بازداشتن حملات غیرهسته‌ای ادامه خواهد داد تا ایجاد بازدارندگی حمله هسته‌ای به آمریکا و همپیمانان و شرکای ما را به تنها منظور سلاح‌های هسته‌ای آمریکا قرار دهد.
*آمریکا تنها در مواقع بسیار خاص و به منظور دفاع از منافع حیاتی آمریکا، همپیمانان و شرکایش استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را مدنظر قرار می‌دهد.
*آمریکا از استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه کشورهای غیرتسلیحات هسته‌ای که عضو ان‌پی‌تی هستند و به تعهدات منع‌گسترش هسته‌ای پایبند هستند،‌ بهره نخواهد گرفت.



- حفظ بازدارندگی و ثبات راهبردی در سطحی کاهش یافته از قدرت هسته‌ای
از زمان پایان جنگ سرد تا کنون، آمریکا و روسیه سلاح‌های هسته‌ای راهبردی‌ای را که از نظر عملیاتی مستقر شده بودند به میزان 75 درصد کاهش داده‌اند اما هنوز شمار بسیار فراوان‌تری از سلاح‌های هسته‌ای مورد نیاز برای بازدارندگی را حفظ کرده‌اند. دولت آمریکا به همکاری با روسیه برای حفظ ثبات در یک سطح کاهش یافته‌ای از قوای هسته‌ای متعهد است.

معاهده جدید کاهش تسلیحات راهبردی (استارت جدید)
گام بعدی در این راستا جایگزین کردن معاهده منقضی شده استارت I سال 1991 با توافقنامه معتبری دیگر به نام معاهده جدید کاهش تسلیحات راهبردی (استارت جدید) است. ماموریت اولیه بازبینی موضع هسته‌ای تدوین مواضع آمریکا برای مذاکرات استارت جدید و بررسی چگونگی ساختار نیروهای آمریکا بعد از کاهشی بود که این توافقنامه جدید ملزم می‌کند. بازبینی موضع هسته‌ای به جمع‌بندی زیر رسید:
*بازدارندگی با ثبات می‌تواند ضمن کاهش وسایل حمل و پرتاب راهبردی آمریکا - از قبیل موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBM)، موشک‌های بالستیک قابل شلیک از سوی زیردریایی‌ها (SLBM) و بمب‌افکن‌های سنگین دارای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای- به میزان 50 درصد از سطحی که در استارت I تعیین شده بود و کاهش تعداد معلومی از کلاهک‌های راهبردی به میزان 30 درصد از سطحی که در معاهده مسکو تعیین شده بود.
*بر اساس تحلیل‌های ارایه شده از سوی بازبینی موضع هسته‌ای، آمریکا با روسیه درباره استارت جدید و کاهش 1550 عدد از کلاهک‌های راهبردی، 700 ابزار مستقر حمل و پرتاب راهبردی و کاهش 800 پرتاب‌گر راهبردی مستقر شده یا غیرمستقر موافقت کرد.
*موشک‌های سه‌گانه بالستیک قاره‌پیما ICBM [قابل‌پرتاب توسط جنگ‌افزارهای زمینی، دریایی و هوایی] و موشک‌های قابل شلیک از سوی زیردریایی‌ها SLBM و بمب‌افکن‌های سنگین دارای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای مشمول مقررات استارت جدید می‌شوند.
*همه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما دارای فاقد قابلیت نشانه‌گیری چندهدف یا به اصطلاح de-MIRVed شده و به منظور افزایش ثبات به صورت کلاهک تکی در می‌آیند.
*میزان مشارکت سامانه‌های غیر هسته‌ای در بازدارندگی منطقه‌ای و ارایه ضمانت در صورتی حفظ خواهد شد که از همه محدودیت‌ها دفاع موشکی خودداری شده و گزینه‌های استفاده از بمب‌افکن‌های سنگی و سامانه‌های موشکی‌های دوربرد در حوزه متعارف [غیرهسته‌ای] محفوظ باشند.



- به حداکثر رساندن وقت تصمیم‌گیری برای رئیس جمهوری آمریکا
بازبینی موضع هسته‌ای اینگونه جمع‌بندی کرده که قرار داشتن قوای راهبردی آمریکا در وضعیت آماده‌باش- یعنی آماده‌باش تمام وقت بمب‌افکن‌ها و آماده‌باش تقریبا همه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و حضور شمار قابل توجهی از زیردریایی‌های مجهز به موشک‌های بالستیک در دریاها برای همه زمان‌ها- در حال حاضر باید ادامه داشته باشد. گروه NPR (بازبینی موضع هسته‌ای) اینگونه جمع‌بندی کرده است که تلاش‌های برای از بین بردن احتمال شلیک سلاح هسته‌ای بخاطر یک حادثه یا اقدام غیرمجاز یا سوء تفاهم باید ادامه یابد تا زمانی که در اختیار رئیس جمهور برای تصمیم‌گیری درباره صدور مجوز استفاده از سلاح‌های هسته‌ای قرار دارد، به حداکثر برسد.
اقدامات مهم در این رابطه عبارتند از:
*ادامه قرار دادن سمت نشانه‌گیری همه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما یا موشک‌های زیردریایی‌ها به سمت دریای آزاد تا اگر به احتمال خیلی اندک اتفاقی پیش آید یا شلیک اتفاقی یا غیرمجاز صورت می‌گیرد، این موشک‌ها در دریای آزاد فرود، آیند و درخواست از روسیه برای تایید تعهد خود به اجرای این عمل.
*تقویت بیشتر سامانه فرماندهی و کنترل آمریکا برای به حداکثر رساندن زمان تصمیم‌گیری رئیس جمهور در یک بحران هسته‌ای.
*یافتن شکل جدیدی از استقرر موشک‌های بالستیک قاره‌پیما به صورتی که ایستایی آنها افزایش یافته و هر انگیزه‌ای برای شلیک سریع آن کاهش یابد.


- تقویت ثبات راهبردی:
با توجه به این امر که چین و روسیه هم‌اکنون مشغول مدرن‌کرن قابلیت‌های هسته‌ای خود هستند و این که هر دو اینگونه مطرح می‌سازند که برنامه سپرموشکی آمریکا و همچنین برنامه‌های موشک‌های غیرهسته‌ای آمریکا موجب بی‌ثباتی می‌شود، حفظ ثبات راهبردی با این دو کشور به عنوان چالش اصلی در سال‌های آتی خواهد بود.

*آمریکا به گفت‌وگوها در سطوح عالی و دوجانبه درباره ثبات راهبردی با روسیه و چین ادامه خواهد داد این امر به منظور تقویت رابطه‌ راهبردی باثبات‌‌تر، منعطف‌‌تر و شفاف‌تر می‌شود.
گفت‌وگوی راهبردی با روسیه به آمریکا این امکان را می‌دهد تا این امر را توضیح دهد که دفاع موشکی ما یا هرگونه سامانه موشک‌های بالستیک دوربرد غیرهسته‌ای آمریکا که در آینده طراحی می‌شوند، در واکنش به تهدیدات نوظهور منطقه‌ای بوده و برای برهم زدن توازن راهبردی میان واشنگتن و مسکو نیستند.
روسیه نیز به نوبه خود می‌تواند درباره برنامه‌های خود برای مدرنیزه کردن توضیح ارایه کرده و دکترین کنونی نظامی خود را توضیح دهد (بخصوص درباره میزان اهمیتی که برای سلاح‌های هسته‌ای قایل است) و درباره گام‌هایی بحث کرد که می‌توان در جهت رفع نگرانی‌های موجود درغرب درباره زرادخانه هسته‌ای غیرراهبردی آن وجود دارد. از قبیل تحکیم سامانه‌های غیرراهبردی در تعدادی از تاسیساتی که در عمق خاک روسیه قرار دارند.
هدف از گفت‌وگو درباره ثبات راهبردی با چین این است که مکانیزم و بابی برای هر یک از طرفین باز شود تا دیدگاه‌های خود را درباره سیاست‌های راهبردی طرف دیگر و همچنین برنامه‌های مربوط به سلاح های هسته‌ای و دیگر توانمندی‌های راهبردی به هم منتقل کنند. هدف از چنین گفت‌وگویی تقویت اعتماد، بهبود شفافیت و کاهش بی‌اعتمادی است. همانگونه که در گزارش بازبینی دفاع موشک بالستیک به سال 2010 آمده است، "حفظ ثبات راهبردی در رابطه آمریکا و چین برای این دولت به اندازه حفظ ثبات راهبردی با دیگر قدرت‌های اصلی مهم است ".


- کاهش‌ هسته‌ای در آینده
رئیس جمهور آمریکا دستور داد تا بازبینی‌ای در اهداف کنترل تسلیحاتی برای دوران بعد از استارت جدید صورت گیرد و در آن کاهش سلاح‌های هسته‌ای در آینده مدنظر قرار گیرد. عوامل متعددی بر روند و شدت کاهش‌ قوای هسته‌ای آمریکا به سطحی کمتر از سطح تعیین شده در معاهده استارت جدید موثر است.
نخست، هر گونه کاهش هسته‌ای در آینده باید تقویت کننده بازدارندگی دشمنان منطقه‌ای احتمالی، ثبات راهبردی با چین و روسیه و تضمین به همپیمان و شرکای ما باشد. این امر مستلزم ارزیابی به روز شده‌ای از مقتضیات بازدارندگی، بهبود در قابلیت غیرهسته‌ای آمریکا، همپیمانان و شرکای آن، کاهش متمرکز در سلاح‌های راهبردی و غیرراهبردی و رایزنی نزدیک میان همپیمانان و شرکا باشد. آمریکا به تضمین این امر ادامه خواهد داد که محاسبات دشمن احتمالی و تصورات آن درباره دستاوردهای حمله احتمالی به آمریکا، همپیمانان و شرکای آن با پاسخ سنگین و گرانی همراه خواهد بود.
دوم، اجرای برنامه تعمیر و نگهداری ذخایر هسته‌ای و سرمایه‌گذاری‌ها در زیرساخت‌های هسته‌ای که در گزارش بازبینی موضع هسته‌ای به آن توصیه شده به معنی این است که آمریکا نیازمند حفظ تعداد زیادی از کلاهک‌های غیرمستقر برای مقابله با هرگونه غافلگیری فنی و ژئوپلتیکی نخواهد بود و این امر امکان کاهش عمده در ذخایر هسته‌ای را فراهم می‌سازد. این سرمایه‌گذاری برای تسهیل در کاهش و در عین حال حفظ باردارندگی تحت معاهده استارت جدید و بعد از آن اساسی است.
سوم، قوای هسته‌ای روسیه همچنان به عنوان عامل مهم در تعیین دامنه و سرعت آمادگی ما برای کاهش قوای هسته‌ای آمریکا باقی خواهد بود. بخاطر بهبود در رابطه دو کشور، توازن در تعداد تسلیحات دو کشور دیگر به اندازه‌ای که در زمان جنگ سرد مهم و اساسی بود، لازم نیست. اما عدم توازن چشمگیر در قابلیت‌های هسته‌ای می‌تواند نگرانی‌هایی در هر دو و همچنین در میان همپیمانان و شرکای آمریکا ایجاد کرده و ممکن است برای حفظ رابطه راهبردی دراز مدت کافی نباشد بخصوص در زمانی که قوای هسته‌ای به اندازه قابل توجهی کاهش می‌یابند. بنا بر این، ما به این امر اهمیت می‌دهیم که روسیه نیز به حرکت ما برای سطوح هسته‌ای کمتر به ما بپیوندد.
پیشنهادهای مهم بازبینی موضع هسته‌ای عبارتند از:
*انجام تجزیه و تحلیل لازم برای تعیین اهداف و کاهش هسته‌ای در آینده به سطحی کمتر از آنچه که در استارت جدید تعیین شده، ضمن تقویت بازدارندگی دشمنان منطقه‌ای احتمالی، ثبات راهبردی با چین و روسیه و تضمین به همپیمانان و شرکای ما
*رسیدگی به سلاح‌های هسته‌ای غیرراهبردی در کنار سلاح‌های هسته‌ای غیرمستقر هر دو طرف در مذاکراتی که ممکن است در دوران بعد از معاهده استارت جدید با روسیه برگزار گردد.
*اجرای کاهش قوای هسته‌ای آمریکا به گونه‌ای که اعتبار و کارآمدی تضمین‌هی امنیت به همپیمانان و شرکای ما حفظ گردد. آمریکا با همپیمانان و شرکای خود درباره تدوین رویکرد در مذاکرات بعد از معاهده استارت جدید مشورت و رایزنی خواهد کرد.


دولت با 20 هزار میلیارد تومان هم هدفمندی یارانهها را اجرا میکند

میر‌تاج‌الدینی در مناظره با نادران: بخش دوم
دولت با 20 هزار میلیارد تومان هم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا می‌کند

خبرگزاری فارس: میر‌تاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس جمهور در مناظره نادران نماینده مجلس اعلام کرد، حتی اگر قرار باشد با 20 هزار میلیارد تومان قانون هدفمندی تصویب مجدد شود، دولت آن را اجرا می‌کند.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور در ادامه مناظره شب گذشته خود با نادران در دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به این سوال نادران که آیا هنوز دولت بر همه‌پرسی تأکید دارد یا نه و آیا این پیشنهاد همه‌پرسی خلاف قانون نبود، گفت: دولت در حال حاضر راه های دیگری را امتحان می‌کند و همه‌پرسی آخرین راه‌حل است.
در ادامه نادران با اشاره به اصل 59 قانون اساسی گفت: طبق این اصل در مورد امور مهم کشوری که راه‌حلی وجود نداشته باشد آن امر به همه‌پرسی گذاشته می‌شود اما وقتی مصلحت کشور در مسیر مصوب قانون مجلس است چه نیازی به همه‌پرسی وجود دارد و این به خاطر مشکلات نیست بلکه به نظر من دولت به عنوان مجری اصرار می‌کند که گرچه مجلس قانون را تصویب کرده است اما چون نظر من در این قانون تأمین نشده بنابراین دنبال همه‌پرسی برویم.
نادران افزود: دولت می‌خواهد مجلس از نظرات کارشناسی عدول کند و عجز خود را اعلام کند. اما در حال حاضر تأکید می‌کنم و از آقای میرتاج‌الدینی سوال روشن می‌پرسم که دولت چه زمانی می‌خواهد قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند.
میرتاج‌الدینی در جواب گفت: دولت قانون را ابلاغ کرده و مقدمات اجرا را فراهم کرده است.
نادران افزود: دولت که خیلی چیزها را ابلاغ می‌کند اما کی می‌خواهد اجرا کند.
میرتاج‌الدینی در واکنش اظهار داشت: ما محتوایی بحث می‌کنیم .
نادران در ادامه افزود: من هم بحث‌های محتوایی را می‌گویم اما متأسفانه هر مطلبی را جلوی شما می‌گذارند نخوان. همانگونه که آقای احمد‌ی‌نژاد به اوباما گفت، هر مطلبی که جلوی شما می‌گذارند اعلام نکن و اول قدری در مورد آن فکر کن.در این لحظه خنده دانشجویان حاضر در جلسه بلند شد که آقای میرتاج‌الدینی گفت: در مثال مناقشه نیست.
میرتاج‌الدینی افزود: در حال حاضر 60 میلیون ایرانی فرم برای دریافت یارانه‌ها را پر کرده‌اند و در حالی که در زمان پیشنهاد 5 دهک حدود 30 میلیون نفر متقاضی یارانه‌ها بودند و الان جمعیت یارانه‌بگیر حدود دو برابر شده است.
نادران در ادامه افزود: آنچه در مجلس مصوب شد جدول قیمت حامل‌های انرژی ضرب در میزان مصرف فراورده‌ها بود که اگر کف آن در نظر گرفته می‌شد 10 هزار میلیارد تومان و سقف آن نیز 20 هزار میلیارد تومان می‌شد و هیچ وقت این جدول ناظر به 5 دهک ،7 دهک و یا همه دهک‌ها نبود.
وی افزود: آقای احمدی‌نژاد در صحن مجلس پیشنهاد داد برای دولت جدول تحمیل نکنید و مجلس نیز همراهی کرد اما تصویب کرد کف این رقم 10 و سقف آن 20 هزار میلیارد تومان باشد. حال بگویید دولت از کجا و با چه منطقی رقم 40 هزار میلیارد تومان را و با چه اثر اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مطالعات آن را انجام داده‌اید، لطفا آن را به نمایندگان هم بدهید تا ما هم متقاعد شویم و ما نوکر شما خواهیم بود.
میرتاج الدینی در ادامه افزود: تشخیص درآمد واقعی افراد در کل جامعه بسیار سخت است.
نادران گفت: مگر دولت پیشنهاد نداد که جامعه هدف را متناسب درآمدها مد نظر باشد.
میرتاج‌الدینی در پاسخ گفت: جامعه هدف باید شناسایی شود که این هم کار مشکلی است.
نادران در ادامه گفت: شما می‌گویید دولت 3 سال کار کرده است پس چرا شناسایی نشدند و همچنین اصل به تناسب درآمدها پیشنهاد مجلس بوده است و تشخیص دهک‌ها معیار نمی‌خواهد.
میرتا‌ج‌الدینی در ادامه گفت: آقای نادران مسائل فرعی را گرفته اید و بحث می‌کنید در حالی که اصل مطلب را رها کرده‌اید، قانون گفته به تناسب درآمدها باشد و باید قانون جواب دهد.
نادران گفت: آیا باید به همه دهک‌ها یکسان پرداخت نکنیم و به دهک‌های کم درآمد بیشتر بپردازیم.
وی در ادامه افزود: توی حرف یکدیگر پریدن وجاهت ندارد ، در ماده 7 قانون گفته شده پرداخت‌ها به تناسب درآمدها باشد راهکار قانونی این بود که دولت می‌تواند به 7 دهک مقداری یارانه نقدی بدهد و به 3 دهک نیز به تناسب درآمدها حمایت کند و یا 2 دهک شناسایی شده آسیب‌پذیر را بیشتر مورد حمایت قرار دهد.
نماینده تهران در ادامه افزود: آقای احمدی‌نژاد در اسلامشهر و در مصاحبه تلویزیونی خود اعلام کرد، به هر ایرانی 50 تا 70 هزار تومان درماه یارانه نقدی می‌دهیم. بر اساس 5 دهک برای پرداخت این رقم حداقل 36 هزار میلیارد تومان پول لازم است و بر اساس 7 دهک حداقل 50 هزار میلیارد تومان مورد نیاز است و اگر دامنه 60 میلیون نفر که پرسش‌نامه را پر کرده‌اند در نظر گرفته و استثنا قائل نشویم این ارقام مورد نیاز است.
وی افزود: درآمد ناخالص ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی در این صورت بین 72 تا 100هزار میلیارد تومان خواهد بود که باید دولت درآمد کسب کند و عوارض و مالیات بپردازد که با احتساب آن این ارقام به 80 تا 110 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. حال به من بگویید دولت از کجا 40 هزار میلیارد تومان را آورده است.
نادران افزود: اگر اینطور باشد قیمت حامل‌های انرژی دو برابر خواهد شد در حالی که تورم از نظر رییس کل بانک مرکزی 9 درصد و از نظر آقای میرتاج‌الدینی یک خورده‌ای افزایش خواهد داشت.پس چگونه مطالعه شده که 20 هزار به 40 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.
نماینده تهران در ادامه افزود: این دولت که در مقابل طلا‌فروش‌ها عقب‌نشینی می‌کند و در مقابل خوشه‌نشینی عقب‌گرد دارد اگر عوارض اجتماعی و عدم پرداخت قبض آب و برق و گاز مواجه شد چه خواهد کرد؟
نادران افزود: ارقام 20 و 40 مقدس نیستند و اگر دولت منطق خود را بیان می‌کرد مجلس نیز با آن موافقت می‌کرد اما جواب روشنی از دولت نشنیدیم و سوال این است که دولت تا کی می‌خواهد پرداخت نقدی یارانه‌ها را ادامه دهد؟
این نماینده مجلس در ادامه افزود: در مورد این سوال که از 3 تا 5 سال اجرای هدفمندی یارانه‌ها کدام بهتر است، عقل مدیریتی و حکومتی ایجاب می‌کند که وقتی کار عظیم و بی‌سابقه در اقتصاد کشور انجام می‌شود بهتر است گام اول با نهایت احتیاط برداشته شود. اگر دولت می‌خواهد سناریوهای مختلف را اجرا کند سال‌های بعد از محل بازخورد اجتماعی و اجرای طرح و آثار آن بر تولید و کشاورزی و بخش خدمات می‌تواند سناریوی جدیدی اجرا کند.
وی افزود: در حال حاضر رقم 20 هزار میلیارد تومان نیز عدد بزرگی است و دست کم نگیرید و این یعنی افزایش قیمت حامل‌های انرژی و شرایط سیاسی و اجتماعی کشور از آن متأثر می‌شود.
نادران گفت: اجرای چنین طرح‌هایی در کشورهای دیگر 20 تا 30 درصد و حداکثر 200 درصد قیمت‌ها را افزایش می‌دهد اما در ایران صحبت از چند برابری قیمت‌هاست نمی‌خواهم عدد و رقم بگویم اما سوال این است که آیا مطالعات جامعه‌شناسی و اقتصادی و اثر در بنگاه‌ها و رکود بنگاه‌ها مد نظر قرار گرفته، آیا اینکه بنگاه‌ها با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند و سرمایه‌ای در گردش ندارند و شبکه بانکی از دو سال پیش با سیاست انقباضی تحمیلی به بخش تولید سرمایه در گردش به بنگاه‌ها نمی‌دهد قادر خواهند بود با تورم هدفمندی نیز به فعالیت ادامه دهند؟
وی افزود: اگر قیمت حامل‌ها گران شود بنگاه‌ها نسبت به اخراج کارگران اقدام خواهند کرد بنابراین سوال نمایندگان در جلسه غیر علنی با رئیس‌جمهور نیز همین بود که آثار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ارقام 20 و 40 هزار میلیارد تومان چیست، آنها را اعلام کنید؟
نادران افزود: خدا را شاهد می‌گیرم دوستان اقتصادی مجلس غیر از خیر دولت و مجلس و مصلحت کشور به چیزی نمی‌اندیشند و نگرانی مجلس را باید رفع کنیم و با جوسازی نمی‌توان این نگرانی‌ها را رفع کرد.
میرتاج‌الدینی در ادامه افزود: در مسئله عقب‌نشینی دولت از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مسائل پشت پرده هم بود و دولت آن را یک سال به تعویق انداخت و ما هم در مجلس بودیم، در برخی از بازارها مانند اصفهان و تبریز صحبت‌هایی شد و اصناف توجیه نبودند و دولت اصرار داشت اجرای قانون را یک سال به عقب بیاندازد اما مجلس اصرار داشت اجرا شود از طرفی مأموران مالیات و بازاری‌ها توجیه نبودند و باید شرایط اجرای قانون آماده می‌شد.
وی افزود: مجلس هم باید قانونی را تصویب کند که اجرایی باشد و مسئله بزرگ مالیات بر ارزش افزوده که سال‌ها معطل مانده دولت می‌خواهد اجرا کند، همان موقع برخی از مجلس فشار وارد می‌کردند که جلوی اجرای آن گرفته شود و برخی از بزرگان مجلس دوبار اصرار کردند که یا قانون مالیات بر ارزش افزوده لغو شود و با وجود اینکه همان لحظه آقای احمدی نژاد در حین سخنرانی بود آن فرد اصرار کرد تلفن را به آقای احمدی‌نژاد بدهید که یا دولت اجرای قانون را لغو کند یا اینکه مجلس با طرح دو فوریتی جلوی اجرای مالیات بر ارزش افزوده را می‌گیرد.
میر تاج‌الدینی افزود: نامه آقای احمدی‌نژاد به لاریجانی حاکی از این بود که دولت‌های قبلی قدرت کافی و اختیار تام را برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها داشتند ولی اجرا نکردند و در موضوع کارت بنزین وقتی اجرا شد در یکی دو ماه اول مشکلاتی بود و به برخی از روستاها نرسیده بود ولی دولت اعلام کرد صبر کنید تا مشکلات حل شود.
وی افزود: در مبحث خوشه‌بندی مسئله فرعی بود که کنار گذاشته شد اما اصل آن اجرای قانون است و در قانون گفته بر مبنای درآمدها به جامعه هدف پرداخت شود و خوشه‌بندی مردم در خوشه‌های یک ، دو و سه بر مبنای 4 دهک در خوشه یک ، 3دهک در خوشه دو و 3 دهک بعدی در خوشه 3 قرار می‌گرفتند که خوشه 3 پردرآمدها را نشان می‌داد.
میرتاج‌الدینی افزود: مردم اطلاعات اقتصادی خانوار را اعلام کردند اما روراست بودن با دولت بسیار مهم است و اگر 5 درصد خطا در این زمینه پیدا می‌شد رقم قابل توجهی می‌شد که نارضایتی ایجاد می‌کرد و در عین حال اکثر مردم ساکن تهران در خوشه 3 پردرآمدها و اکثر مردم استان سیستان و بلوچستان در خوشه 1 کم درآمدها قرار می‌گرفتند.
وی افزود: اگر در خوشه‌بندی 5 درصد هم اشتباه می‌شد تعداد زیادی را در برمی‌گرفت و این روش اجرایی مناسبی نبود.
میرتاج‌الدینی در مورد گفته آقای احمدی‌نژاد مبنی بر پرداخت 50 تا 70 هزار تومان گفت: این در صورتی بود که کل حامل‌های انرژی ازاد می‌شدند نه اینکه بخواهیم در 3 یا 5 گام اجرا کنیم و در حال حاضر منطق 40 هزار میلیارد تومان بر اساس 3 گام اجرایی است.
معاون پارلمانی رییس‌جمهور خطاب به نادران گفت: اینطور حرف زدن متعهدانه نیست که جامعه تحریک شود و جامعه اجرای آن را نپذیرد اگر مردم اجرای این طرح را نمی‌پذیرفتند فرم اطلاعات اقتصاد را پر نمی‌کردند.
میرتاج‌الدینی تأکید کرد: من چون در دولت هستم نمی‌توانم قیمت حامل‌ها و عدد و رقم بگویم زیرا تا بگویم فردا در رسانه‌ها منعکس می‌شود و قیمت چند برابر می‌شود که اثار روانی دارد.
وی افزود: در حال حاضر برای دولت به طور روشن مشخص است که در 40 هزار میلیارد تومان قیمت بنزین و گازوئیل و گاز چقدر خواهد بود اما اعلام آن آثار روانی دارد.
میرتاج‌الدینی در مورد این گفته نادران که دولت سرکشی کرده گفت: این غیر منصفانه حرف زدن است و در صحن مجلس موافق و مخالف صحبت کرده‌اند و قرار شد قیمت‌ها اعلام نشود زیرا آثار روانی دارد و به طور کلی بگویند در کدام مجلس راجع به قیمت‌ها حرف می‌زنند بلکه راجع به کل آن صحبت می‌شود.
وی در ادامه گفت: فرض کنید قیمت بنزین 400 تومان شود، خانه های مردم پر از بنزین می‌شود و آتش‌سوزی خواهد بود.
میر‌تاج‌الدینی گفت: منطق 40 هزار میلیارد تومان را دولت می‌داند که 50 درصد آن بازتوزیع یارانه‌ها خواهد بود که با 10 درصد نوسان حدود 24 هزار میلیارد تومان خواهد شد و 6 هزار میلیارد تومان از یارانه‌ سایر کالاهای اساسی خواهد بود که تخمین دولت این است برای هر فرد 30 تا 35 هزار تومان به طور مثال پرداخت شود که برای خانوار 5 نفره در ماه حدود 150 هزار تومان خواهد شد.
وی افزود: از طرفی فیش آب، برق و گاز دو ماهه است که در دو ماه برای خانوار 300 هزار تومان یارانه نقدی پرداخت می‌شود در حالی که بسیاری از خانواده‌ها برای درآمد 50 هزار تومانی در ماه عاجز هستند و این رقم برای آنها قابل توجه است.
وی افزود: همچنین در کارگروه طرح تحول تصویب شد تا پول به حساب مردم واریز نشده و حتی از سه ماه قبل پول واریز نشده قیمت‌ها آزاد نخواهد شد و از طرفی برخی از حامل‌های انرژی مانند برق، آب و گاز قابل شمارش است که می‌توان قیمت‌های ترجیحی در مورد آنها اجرا کرد و برای همه یکسان نخواهد بود بنابراین این یک الگوی اصلاح مصرف خواهد شد که در میزان مصرف پایین قیمت نازل و در مصرف بالا قیمت‌ها پلکانی افزایش خواهد یافت.
معاون پارلمانی رییس جمهور تأکید کرد: طبق نظر کارشناسان حداقل 20 درصد کاهش مصرف با این الگوی مصرف پدید خواهد آمد یعنی از 100 هزار میلیارد تومان یارانه حدود 20 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ناشی از کم مصرفی پدید می‌اید که این رقم معادل کل بودجه عمرانی کشور است که در حال حاضر 22 هزار میلیارد تومان تصویب شده است.
میرتاج الدینی افزود: اگر 40 هزار میلیارد تومان تصویب شود بازتوزیع یارانه‌ها به صورت موثر بین مردم خواهد بود و هر چه قیمت فیش آب و برق و گاز اضافه شود به آن یارانه نقدی نخواهد رسید. سیاست دولت این است مالیات و عوارض از حامل‌های انرژی حذف شود و دست دولت بازتر شود.
وی افزود: از رقم 40 هزار میلیارد تومان حدود 10 تا 12 هزار میلیارد تومان برای حمایت از صنعت و تولید دست دولت خواهد بود که به راحتی توزیع خواهد شد.
میرتاج‌الدینی افزود: سوال‌هایم را تکرار می‌کنم که آیا 3 بار شوک اقتصادی وارد شود بهتر است یا 10 گام باشد و تورم کدامیک بیشتر است. همانگونه که آقای توکلی پیشنهاد داد 10 هزار میلیارد تومان مطرح شد یعنی 8 سال این قانون اجرا شود که 8 سال مملکت تورم انتظاری را بچشد و دولت‌ها عوض شوند اما شوک‌ها همچنان ادامه داشته باشد.
نادران افزود: من با آدم غیرفنی نمی‌توانم به زبان فنی صحبت کنم. وقتی از 40 هزار میلیارد تومان صحبت می‌شود اگر از مردم 50 هزار میلیارد تومان بگیریم و به آنها 20 هزار میلیارد تومان بدهیم و چنان بهشت برینی برای آنها تصور شود که مردم نگران نباشند و در عوض نسبت به پیشنهاد 10 هزار میلیارد تومان و یا اجرای 8 ساله کلمه اضطراب را بیان کنیم و برای 40 هزار میلیارد تومان بهشت برین توصیف شود.
نادران گفت: آنهایی که این متن‌ها را برای آقای میرتاج‌الدینی نوشته‌اند نصفه اول را نگفته‌اند که با 40 هزار میلیارد تومان چه عوارض اجتماعی پدید می‌آید. الان دولت می‌خواهد 30 سال روزه قضای یک کشور را یکساله ادا کند که این نمی‌شود زیرا اثرات رکود تورمی بر بنگاه‌ها وارد می‌شود. سوال این است که دولت می‌خواهد تا چند سال یارانه نقدی بپردازد.
نادران افزود: ظاهرا بحث‌ها تکراری شده و خسته‌ام می‌خواهم اگر آقای میرتاج‌الدینی اجازه می‌دهد بعد از این بروم، اینکه شما می‌گویید مردم فرم پر کرده‌اند به معنای تأیید اجرای طرح هدفمندی است چه منطقی دارد آیا مردم با نظام کوپنی موافق هستند.
نادران با انتقاد از صحبت‌های میرتاج‌الدینی گفت: شرایط برای اجرا باید فراهم شود گفت، 3 سال کار کردیم چرا شرایط را فراهم نکردید که الان تازه می‌گویید شرایط باید برای اجرا فراهم شود.لطفا بگویید دولت می‌خواهد چند ماه بعد یا چند سال بعد قانون را اجرا خواهد کرد.
نادران افزود: اگر تصویب قانون در مجلس 18 ماه طول کشید به خاطر این است نمایندگان قصد داشتند حداکثر همکاری را با دولت داشته باشد آیا اینکه مجلس با دولت همراهی کرد گناه کبیره انجام داده است.
سوال این است که چرا دولت دهک‌ها را شناسایی نکرده و چرا کارت هوشمند برای مردم صادر نکرده و چرا حساب بانکی گشایش نکرده است.
نادران افزود: در سهمیه‌بندی بنزین با احتیاط گام برداشته شد به همین جهت مجلس می‌گوید در هدفمندی یارانه نیز دولت با احتیاط گام بردارد و اینکه آقای میرتاج‌الدینی می‌گوید یارانه را از جاهای دیگر می‌اورد یعنی اینکه آرد خبازی از کیلویی 75 ریال بشود کیلویی 2500 ریال و یارانه آن را بین مردم بازتوزیع کند.
نادران افزود: لطفا به مردم بگویید که چه کار می‌خواهید بکنید. گازوئیل 16.5 تومان به سقف خواهد رسید، قیمت گاز به سقف می‌رسد، آیا باز هم مردم راضی خواهند بود.
نادران تأکید کرد: در مجلس گفتم دولت گام اول را با احتیاط بردارد و عوارض آن را بسنجد و آن را کنترل کند و ما هم دست دولت را می‌بوسیم و وسط سال می‌توانیم قانون را عوض کنیم.
نادران گفت: اینکه فرمودید یکی از بزرگان مجلس در مورد مالیات بر ارزش افزوده تلفن زد اول بگویم در مجلس همه جزء بزرگان هستند و هر کس یک رأی دارد. مجلس هم نهایت همکاری را کرد و نظر دولت را تأمین کرد. قضیه بازار تبریز هم هیچ ارتباطی به مالیات بر ارزش افزوده نداشت بلکه همانگونه که شما به عنوان نماینده تبریز به ما گفتید قرار بود نظام بانکی برای بروات و اسناد بازاریان هزینه‌ای بگیرد که بازاری‌ها نپذیرفتند بنابراین فقط اعتراض بازار طلافروشان اصفهان بود که باعث عقب‌نشینی دولت از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده شد.
وی افزود: اینکه اقای میرتاج‌الدینی می‌گوید اگر جدول‌ها حذف نمی‌شد خانه‌های مردم پر از بنزین می‌شد مگر قیمت بنزین از 400 تومان آزاد کنونی بیشتر می‌شود به مردم بگویید می‌خواهید چه کار کنید.
نادران افزود: 10 هزار میلیارد تومان که می‌گویید بین بنگاه‌های تولیدی توزیع می‌کنم اگر فقط به نیروگاه‌ها پتروشیمی، ذوب آهن،فولاد مبارکه بدهیم کفایت نمی‌کند چرا می‌گویید می‌خواهید بخش صنعت و کشاورزی را حمایت کنیم. شما 4 بنگاه دولتی را مد نظر دارید اما برای همه صنایع ایجاد توقع می‌کنید و موضع اختلاف مجلس و دولت این است که کار به این عظمت که با 300 سال تأخیر اجرا می‌شود حتما باید با احتیاط باشد و بازتوزیع آن نیز اندیشیده باشد.
نادران افزود: تبعاتی که برای 40 هزار مطرح است در ارقام 20 و 10 هزار میلیارد تومان نیز وجود دارد با شعاردرمانی نمی‌توان مملکت را اداره کرد. واقعیت اقتصاد ایران سیاست و اجتماع آن باید درست درک شود سپس درمان صورت گیرد.
وی افزود: باید نگرانی‌ها را اعلام کنیم و اگر نگرانی نیست پس در 80 هزار میلیارد تومان هم نگرانی وجود ندارد که این رقم بهتر از 40 هزار میلیارد تومان است.
نادران تأکید کرد: نگرانی ما کارشناسی است و خدا می‌داند فقط بحث کارشناسی می‌کنم و باید همدیگر را متقاعد کنیم.


عبداللهی: پیامبر (ص) بهار سرزمینها و امام عصر (عج) بهار مردم هست

    نظر
عبداللهی: پیامبر (ص) بهار سرزمین‌ها و امام عصر (عج) بهار مردم هستند

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مهدویت گفت: طبق روایات، سه بهار هستی داریم که شامل قرآن (بهار فقها) پیامبر (بهار سرزمین‌ها) و امام عصر (بهار مردم) است.


حجت‌الاسلام احد عبداللهی در گفت‌‌وگو با خبرنگار آیین‌ و اندیشه فارس، ضمن استناد به روایات اسلامی و شیعی گفت: با توجه به منابع روایی و ادعیه‌ای که در اختیار ماست، جهان هستی 3 بهار دارد.
وی افزود: یکی از این بهارها قرآن است که به بهار دل‌ها، نامیده می‌شود. البته امام علی (ع) درباره قرآن می‌فرماید: «خداوند قرآن را آبی برای عطش علما و بهاری برای قلوب فقها قرار داده است».
عبداللهی ادامه داد: دومین بهار هستی با توجه به سخن امام صادق (ع) پیامبر اکرم (ص) است. امام ششم شیعیان در این باره فرموده است: «پیامبر (ص) رحمت برای بندگان و بهار سرزمین‌هاست».
این دانش آموخته مرکز تخصصی مهدویت در ادامه اظهار کرد: با توجه به عبارت «السلام علی الربیع‌الانام و نضرة‌‌الایام» که در زیارتنامه حضرت مهدی (عج) آمده است، حضرت صاحب‌الامر را به عنوان بهار مردم و شادی روزگاران معرفی کرد، امام زمان (عج) سومین بهار هستی است.
وی افزود: بهار، پیام‌آور رویش و شادی‌هاست و امام عصر (عج) نیز بهار دل‌ها و سرسبزی روزگاران است.
این کارشناس مسائل مهدویت ادامه داد:‌ در بررسی روایات عصر ظهور و دولت مهدی، ما شاهد جلوه‌های خاص بهاری هنگام قیام حضرت قائم (عج) هستیم. روایات ما مملو از جلوه‌های بهاری در باره بحث مهدویت است.
عبداللهی افزود: از ویژگی‌های بارز و برجسته عصر ظهور، بهاری بودن آن است. یعنی شکوفایی انسان و رونمایی از همه استعدادها و ظرفیت‌های وجودی انسان است.
وی تأکید کرد: تشابهات بسیاری بین بهار و امام زمان (عج) وجود دارد. در بهار، باران فراوان و جوشش رودها را شاهد هستیم و در روایات نیز امام زمان (عج) تشبیه به ابر بارنده بهاری شده است.
وی گفت: با آمدن بهار، خستگی تابستان، برگ‌ریزان پاییز و سردی زمستان به اتمام می‌رسد و با آمدن امام زمان (عج) نیز ظلم‌ها و ستم‌ها از بین خواهد رفت.
دانش‌آموخته مرکز تخصصی مهدویت‌ ادامه داد: در این باره امام رضا (ع) می‌فرماید: «به هنگام ظهور حضرت حجت (عج) جهان با نور پروردگار می‌درخشد و امام، میزان را به عدل میان مردم قرار می‌دهد و دیگر کسی در حق دیگری ستم نمی‌کند».
حجت‌الاسلام عبداللهی در پایان سخنان خود گفت: یکی از دستاوردهای امام زمان (عج) زدودن بدعت‌ها و باطل‌ها به کمک یاوران خود خواهد بود.


درخواست واشنگتن از نتانیاهو برای علنی کردن توافقنامه محرمانه

    نظر
درخواست واشنگتن از نتانیاهو برای علنی کردن توافقنامه محرمانه

خبرگزاری فارس: روزنامه صهیونیستی "معاریو " نوشت که واشنگتن از نخست‌وزیر اسرائیل خواسته است تا توافقنامه محرمانه در خصوص توقف شهرک‌سازی را اعلام کند.


به گزارش فارس، روزنامه معاریو به نقل از یک منبع آمریکائی نوشت که در جریان مذاکرات بین تل‌آویو و واشنگتن دو طرف در خصوص توقف شهرک‌سازی حتی در قدس به توافق رسیده‌اند اما "بنیامین نتانیاهو " جرأت اعلام آنرا ندارد و بر محرمانه باقی ماندن آن پافشاری دارد.
بر اساس این گزارش، واشنگتن از نتانیاهو خواسته است تا توافقنامه را علنی کند و به این ترتیب زمینه بازگشت تشکیلات خودگردان به میز مذاکره فراهم شود.
این در حالی است که اعلام ساخت 1600 واحد مسکونی همزمان با سفر "جو بایدن " معاون رئیس جمهور آمریکا به سرزمین اشغالی تنش در روابط واشنگتن و تل‌آویو بوجود آورده و در همین راستا سفر "جورج میچل " فرستاده آمریکا به خاورمیانه که قرار بود دیروز برای ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و فلسطینیان به منطقه سفر کند، تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.
از سوی دیگر نتانیاهو نیز که قرار است هفته آینده برای شرکت در کنفرانس سالانه "ایپک " و سازمان‌های یهودی طرفدار اسرائیل، به واشنگتن سفر کند، احتمال لغو سفر خود را در نشستی با مشاوران و معاونان خود بررسی کرد.
بر اساس این گزارش، نتانیاهو از ترس اینکه مبادا "باراک اوباما " رئیس جمهور آمریکا و "جو بایدن " معاون وی بدلیل اتفاقات اخیر در رابطه با اعلام ساخت 1600 واحد مسکونی در قدس شرقی، او را به حضور نپذیرند، لغو سفر خود را بررسی می‌کند.


تسلیحاتی بودن برنامه هستهای ایران شایعهای بیش نیست

    نظر
اردوغان:
تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران شایعه‌ای بیش نیست

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه با شبکه خبری "بی‌بی‌سی " تصریح کرد که ادعاهای غرب مبنی بر اینکه ایران به دنبال سلح‌ هسته‌ای است شایعاتی بیش نیست.


به گزارش فارس، "رجب طیب اردوغان " در مصاحبه با شبکه خبری "بی‌بی‌سی " ضمن تقبیح ادعاهای غرب مبنی بر آنکه ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای است، تأکید کرد: اینها شایعه است که ایران در حال ساخت تسلیحات هسته‌ای است.
وی قدرت‌های غربی را به علت دنبال کردن مسیر‌های متناقض در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران و محروم کردن ایران از حق بسیار طبیعی خود محکوم کرد.
نخست‌وزیر ترکیه ادامه داد: اسرائیل، دارای سلاح‌های هسته‌ای است، چرا کشورهای دیگر به اسرائیل هشدار نمی‌دهند که تسلیحات هسته‌ای خود را کنار گذارد اما به ایران هشدار می‌دهند؟
اردوغان تصریح کرد که اطمینان دارد که ایران قصد ندارد سلاح‌های هسته‌ای گسترش دهد و به دنبال برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز است.
وی که در یک کنفرانس خبری در "داونینگ استریت " حاضر شده بود اعلام کرد که تنها راه‌حل رفع مسئله هسته‌ای ایران مسیر دیپلماتیک است.
نخست‌وزیر ترکیه راه‌حل تحمیل تحریم‌ها علیه ایران را ناکارآمد دانست و تصریح کرد که این اقدام در گذشته نیز نتیجه‌ای را حاصل نیاورده است.
وی خواستار جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای شد و از دیپلماسی در مقابل استفاده از تحریم‌ها علیه ایران دفاع کرد.
اردوغان تأکید کرد: ما همیشه به دوستان خود می‌گوییم دوست نداریم هیچ‌گونه سلاحی در منطقه ببینیم، ما بر اهمیت راه‌حل دیپلماتیک اعتقاد داریم.
آمریکا و برخی از هم‌پیمانان این کشور اصرار دارند که برنامه هسته‌ای ایران تسلیحاتی است اما گزارشات بازرسی‌های آژانس بارها بر عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرده است.